torsdag, april 23

everything you wanted to know about garlic but were too afraid to ask.

(titel på ett seminarium med prof. meir wilchek jag var på (på jobbet) idag.)

visste inte riktigt innan om titeln var ett skämt eller inte men det handlade om allicin, som bildas när aliin och enzymet alliinas, som båda finns i vitlök, men i olika delar, kommer i kontakt med varandra (dvs vid press/tryck/klyvning av löken). allicin har massa bra hälsoeffekter men det dunstar väldigt fort och ska man få i sig nåt måste man äta det färskt direkt efter att man pressat vitlöken. att ha det i en gryta ger alltså inget annat än smak. meir berättade också att de vitlökshälsokostpreparat som finns varken innehåller aliin eller alliinas (och inte heller alicin som tydligen är väldigt svårt att göra tabletter/kapslar av) och enligt honom är de verkningslösa, men pga rädsla för stämning blev det ingen publikation av de resultaten.

en annan jobbgrej jag pulade med idag var beställning av 5-alfa-dihydrotestosteron. en cellinje jag inte jobbat med förut ska ha en slutkoncentration av 10 nM av det i mediet. jag beställde 250 mg (som var det enda som fanns) och räknade ut att jag ska lösa det i 1 ml vatten, späda det 100 gånger och sen ändå bara ta 0.6 µl till mediumflaskan som innehåller 500 ml. snacka om små mängder.

Inga kommentarer: