måndag, maj 21

mejl från peter larsson, bitr svt-ombudsman

Bara för att jag upptäckte den eminenta sajten ratsit senare än de flesta andra betyder det inte att jag tycker den är mindre rolig för det. Och lite, eller egentligen lite mer än lite, av roligheten ligger i att man även kan kolla upp folks adresser, folk som är oförskämda nog att inte finnas på hitta eller eniro. Snart kan jag göra en kändiskarta över Stockholm och sälja dyrt :-)

Men det som föranledde det här inlägget var att jag tyckte att en viss Anders Lundin, programledare för Allsång på Skansen, tjänade lite väl mycket och då jag tänkte att svt var statligt och därför borde kunna tala om för mig vad Anders får/fick för sin medverkan i programmet skickade jag ett trevligt mejl till tittarombudsmannen Claes Elfsberg, som för övrigt inte heller har nån dålig månadslön och bor på en rätt representabel adress. Redan efter en dag fick jag svar, dock inte av Claes utan av nån av hans underhuggare, Peter Larsson, biträdande SVT-ombudsman:

Hej, Lina.

SVT är ingen statlig myndighet utan ett aktiebolag, ägt av en stiftelse som kontrolleras av staten.
Avtal och överenskommelser som SVT träffar med andra bolag och enskilda är mao inga offentliga uppgifter.
Vad Anders Lundin tjänar kan du möjligen ta reda på via skattemyndigheten och taxeringskaendern.

mvh /Peter

Tack Peter, tack så mycket. Eftersom jag antar att du skriver en hel del mejl i jobbet skulle jag föreslå att du tar dig tid att fundera lite över hälsningsfrasen: Hej, Lina. Jag är absolut ingen expert men har aldrig förut sett den kombinationen av ord, punkt och kommatecken.

Inte för att jag kollar särskilt mycket på tv i allmänhet och i synnerhet inte på svt, men nu funderar jag på bojkott. Inte för att jag på nåt sätt är emot att folk tjänar pengar, men jag tycker kanske det är fel att ett företag som finansieras av tv-avgift betalar ut sådana summor till (vissa av) sina anställda. Det känns som en helt annan grej vad kommersiella kanaler betalar sina anställda, även om man kan diskutera det med, men där kan man iaf välja och välja bort.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå Lina!

Hade egentligen inte tänkt kommentera detta inlägg, men ju mer jag tänker på det, ju mindre kan jag låta blir...

Du har läst om Lundins lön på Ratsit, hur vet du att hela hans lön kommer från SVT? Är det inte möjligt att ha t ex har skapat ett eget AB där han själv är anställd och det är detta AB som SVT anlitar för allsång på skansen? Vidare, vad är det som hindrar att en populär kille som Anders har massor med andra jobb i form av representation etc som ökar på hans lön?

Att SVT inte skall betala ut några fantomlöner kan jag rent ideologiskt hålla med om, men samtidigt, om någon programledare är vida mer populär än andra och drar väldigt mycket mer publik, är det då inte rätt av SVT att betala en bra lön till vederbörande? Om SVT har ett koncept/programserie som är jättepopulär som de själva uppfunnit, är det då inte rätt att de själva skördar frukterna av det genom att se till att de har populära programledare på dessa program? Jämför Robinson som enligt mitt tycke (jag kan inget om media) var en mycket stor tittarsuccé, men som sedan tv3s övertagande havererat fullständigt (eller har jag som anti-dockusåpakonsument fått det hela om bakfoten?).

Sköt om dig!!

Richard Carlsson

Lina sa...

Hej Richard,

Självklart vet jag inte hur stor del av hans ”inkomst av tjänst” som kommer från svt, då detta är sekretessbelagt men om jag inte har helt fel brukar folk med eget företag inte ha särskilt höga summor under ”inkomst av tjänst”. Nåväl, rent ideologiskt tycker vi alltså lika i frågan, men jag tycker egentligen problemet ligger på en djupare nivå; nämligen det att människor som aldrig ens tittar på nån public service-kanal delvis får betala hans lön, dvs jag ser inget behov av att ha ett statligt tv-bolag. Nu kan den här diskussionen givetvis drivas ännu längre till vad av allt som ska finansieras av skatten men jag tror vi stoppar här :-)

Vidare håller jag inte med om att Robinson havererade fullständigt då tv3 tog över, även om den åsikten må vara en aning partisk då jag var ett ganska stort fan av den tv-serien och inte missade ett enda avsnitt. För övrigt anser jag att programledaren knappt fyllde nån funktion överhuvudtaget i Robinson-fallet. Rent generellt skulle jag nog påstå att de är överskattade.