söndag, maj 27

so you can reach the sky you need

Jag har egentligen aldrig gillat det uttrycket. Inte ens metaforiskt. Det finaste för mig är att vara på jorden, marken, närvarande, faktisk, berörbar. Inte som i en bubbla, fjärran från alla andra. Bättre än. Men det där är samtidigt ambivalent; i hela sitt liv strävar man efter att vara som alla andra, att höra till, passa in. Fast på nåt sätt ändå inte, för man vill ju vara speciell. Fast på ett bra sätt. Positivt speciell. Som selektivt pedantisk, det låter bra. En i mängden eller den i mängden?!

Som alltid övervälmar sommarvärmen en extra mycket när den kommer på riktigt första gången varje år. Igår ville man ju knappt gå ut frivilligt, jag vet, man ska inte klaga på värmen, men just för att man inte ska gör jag det ändå :-) Jag och G var ändå tvungna att handla middag innan temperaturen sjunkit till behaglig nivå; sommaren är alltid skönast på kvällarna. Jag vet inte varför men dofterna framträder också bäst då. Förundras över att en så liten blomma som liljekonvalj kan dominera så stort doftmässigt i proportion till luftutrymmet.

Inte så mycket för att det är den dag det är, men iaf grillmiddag med marinerad oxfilé och rabarberpaj hos mamma och pappa ikväll. Farmor var också där och jag förvånades åter igen hur glad jag gör henne, utan att egentligen anstränga mig. Och det blir ändå jobbigt - för att hon inte förstår. För att jag befinner mig där jag gör. För att jag tänker och analyserar och observerar för mycket. Jag vet ju att alla har sina bekymmer men jag forsätter ändå att hävda att det finns gränser och graderingar. Om man vill och orkar kan man sätta sig in i andras situationer, iaf inom vissa ramar. Det kallas empati. Eller nåt. Sen finns det såklart saker utanför dessa gränser, som man aldrig kan föreställa sig. På samma sätt som att man inte kan föreställa sig resultatet av doftsammanslagningen av syren och liljekonvalj. Den förmågan finns inte förprogrammerad i homo sapiens. Dock är jag inte helt övertygad om att man inte skulle kunna lära sig det. Annars vet jag att det finns saker som är omöjliga - tvärtemot vad uttrycket säger. Och då snackar jag inte om så triviala saker som att nå nån himmel nån annan definierat åt dig.

Inga kommentarer: