måndag, juni 25

djur/parken zoo.

jaguarerna var inte så roliga (=aktiva) som jag hade förväntat mig :-)
lejon ser så gosiga ut :-), jättemyrslok (smått apatisk) - också ett mkt märkligt djur och sist krokodil.

som vanligt var kattdjuren de mest fascinerande, enligt mitt tyckte :-) även om både tiger och jaguarer bara låg och dåsade och leoparden endast skymtade fram från en grotta. men lejonen och en av geparderna (bilder kommer i separat inlägg) bjöd iaf till lite :-)

läste även om hur komodovaranen dödar sitt byte och det var på ett fruktansvärt sett: de har inget omedelbart dödande bett utan förgiftar sitt byte med den av varbakterier giftiga saliven. offret avlider som regel efter ett par dagar och under den tiden håller varnanen det under uppsikt, antingen genom att att ha det inom synhåll eller lukta sig till det med den långa tungan. fy och usch!

(förberedde detta inlägg igår.) nu ska jag gå och äta en sen lunch (låg högt så kunde inte äta tidigare): filodegspaj fylld med grönkål, fetaost och kallrökt lax som jag gjorde igår. blev för övrigt ingen cykling idag pga regnet. blev tillräckligt blöt ändå av att gå med paraply till tväris och den lilla biten från tunnelbanan till 69ans hållplats vid st eriksplan, men fördelen var att jag kunde lyssna på åsa larsson läsande sin egen till offer åt molok. snart utlyssnad och så bra!

Inga kommentarer: