söndag, januari 27

2*tove alsterdal.

minns inte hur jag hittade tove alsterdal, men kände på nåt sätt bara när jag läste om hennes två böcker och recensionerna att jag skulle gilla, och det stämde. har lyssnat på kvinnorna på stranden och håller nu på att avsluta hennes andra, helt fristående, bok: i tystnaden begravd. båda är kategoriserade som thrillers/deckare, fast jag skulle klassa som bara romaner. historierna i sig kommer inte upp till samma nivå som t ex åsa larssons och alexander&alexandra ahndorils (lars keplers), några av mina favoriter, gör men själva berättandet görs på ett tilldragande sätt, jag känner med och för personerna. i den första boken får man följa amerikanska ally som letar efter sin man som försvunnit i paris. han är journalist och håller på med ett reportage om människohandel. jag berörs inte så mkt av den delen, tycker tom att den blir lite ointressant ett tag när hon träffar den och den personen på det och det stället, men gillar ändå det fina sättet att skriva, den där svåra balansen av rätt mängd detaljer utan att det blir tråkigt och beskrivandet av nåns känslor och tankar, som jag tycker alsterdal lyckas väldigt bra med. andra boken är eg en släktkrönika över 1900-talet där nutida katrine får reda på att hennes mamma haft en stuga långt upp i norr som nu någon vill köpa för ett märkligt högt pris, samtidigt som ett mord skett i samma by, och hon åker upp för att ta reda på mer om sin mammas bakgrund. jag tycker nog att innehållet i denna är intressantare än i den första, även om det är en hel del åkande för att träffa massa olika perifera personer även i denna, och tonen är annorlunda (plus för att hon lyckas med detta, vilket är svårt, skulle inte gissa att det är samma författare om jag inte visste) men lika bra och fångande. nu hoppas jag att hon kommer med en tredje bok.

trevlig och rolig kväll igår som det ofta blir med maria&per och deras döttrar, spec äldsta dottern säger så roliga saker och är så go' men även minsta som jag igår fick en puss av :-) bjöd på kycklingfärsbiffar med basilika och lite olika ugnsgrönsaker och pommes frites, sallad som blev jättegod med gurka, ärtor, avocado och tunt skuren fänkål och jordärtskocka och sås på mixad avocado, ärtor, vitpeppar och salt. bär- och äppelpaj  med vaniljsås till efterrätt, jag rörde ihop en smuldeg på känn med mandel- och kokosmjöl, havregryn, vanligt socker, lite farinsocker, smör och lite mandelmassa, men som smakade som start! till min glädje :-) 

Inga kommentarer: