tisdag, juli 16

alsace.

 området där vi bodde de första sju dagarna. väldigt fint och lantligt lite utanför colmar.


 quiche lorraine (såklart). testade också löksoppa och grisknä! förvånandsvärt hade de också mkt lax på menyerna.
 förutom vin fanns det mkt av denna gröda-funderar om det kan vara majs?!



 gammalt sevärt slott på högt berg-haut koenigsbourg
 en av vinbyarna-tror det var ribeauville.
fanns massa storkar i hela området, de bodde företrädesvis på tak. 

bred last :-)



vi har varit i frankrike i 10 dagar, närmare bestämt i alsace. flög till baden baden utanför karlsruhe i tyskland nära gränsen och åkte sen hyrbil över till frankrike. första veckan bodde vi i en lägenhet nära colmar (en egendom som låg väldigt lantligt och fint), sedan två nätter på hotell (utan kylskåp!) i mulhouse en bit söderut och sista natten tillbaka norrut i strasbourg. mamma&pappa och niklas åkte husbil ned så vi mötte upp dem i colmar och gjorde utflykter tillsammans där. några aktiviteter: 

- vinprovning (inget för mig :-)) 
- besök i flera byar/orter (både planerade och bara åka på måfå)-finast var nog kayserberg där vi besteg den lilla borgen mellan flera bergstoppar med jättevacker utsikt och åt medköpta delikatesser på en bänk-nästan bättre än att äta på restaurang (den maten var faktiskt sådär), jag och J gjorde sen samma sak i mulhouse; matiga pajer och grillade inlagda champinjoner. sista kvällen innan mamma&pappa och niklas åkte hemåt åt vi allihopa hos oss supergoda saftiga färska hamburgare på chaleroi-kött vi köpt på e.leclerc, en jättestor super(hyper)market. 
- ett slott/borg med utsikt
- plockade hallon och blåbär på självplock (första gången jag sett hur såna där jätteblåbär växer). fanns även körsbär att plocka och det var jättepopulärt-fullt av lokalbefolkning. 
- såklart ett zoo :-) i mulhouse men det var nog det sämsta jag varit på.
- gassande båttur i strasbourg-väldigt fin stad där endast eu-parlamentet var nytt och resten gammalt, vilket förvånade mig.
- besök på ett av världens största bilmuseum (med gamla bilar) i mulhouse. jag fascinerades endast av den enda moderna: världens dyraste och snabbaste, bugatti veyron, döpt efter racerföraren pierre veryon, som för övrigt också görs i närheten (utanför strasbourg).
- vädret förtjänar en egen punkt :-): var näst intill perfekt de första dagarna, ungefär 25 grader, sen blev det lite för varmt (resulterade i oxå välkommen vilo/slapptid) men generellt väldigt bra med tanke på att det varit ungefär som i sverige veckorna innan vi kom. 
väldigt fint landskap överallt; högre berg än jag trodde men ganska platt/flackt emellan topparna med fina åkrar, hmm, vinodlingar menar jag :-) intressant för att det inte såg ut som hemma, ett viktigt kriterium vid resa för mig.

Inga kommentarer: