lördag, mars 1

manhattan, new york, lördag klockan 12:20







både datorn och annat jag ville ha i handbagaget gick bra att ta med (ingen viktkontroll) vilket var skönt, så nu blir det åtminstone lite bloggande härifrån och några sköna vykort också, allteftersom.

niotimmars-flygningen stockholm-newark med malaysian airlines gick ovanligt bra och mat och service ombord var inget att klaga på. säkerhetskontroll (där de personligen pratar med alla som passerar) och tull (för att jag hade två äpplen med mig, var först oklart om det var okej eller inte att ta in, men de tog dem iaf) tog sen sin lilla tid och vi var inte på hotellet förrän klockan fyra på morgonen svensk tid. säkerhetstänk i trafiken är inte heller vad man skulle önska. att köra folk utan säkerhetsbälte i snabb hastighet i smal fil samtidigt som man skickar sms är kanske inte det optimala för en chaufför.

igår när J jobbade gick jag ut för att kolla omgivningarna lite, vi bor centralt precis vid times square, vandrade lite planlöst med kamera och karta, letade lite efter matvaruaffärer då jag gillar det stora utbudet jämfört med hemma, men hittade bara nån halvliten. passerade empire state building, gick på broadway, femte-sjunde avenyn, var bl a inne på macdonalds, h&m, macy's och ett bibliotek (där de kollade väskan både vid in- och utgång), bara för att.

eftersom vi fortfarande är lite jetlagiga och vaknar tidigt, åt vi idag frukost (
complimentary continental, vilket här innebär bagles, croissant, muffins, äpplen, ägg (överkokta eller nåt annat fel), juice, mjölk, yoghurt, flingor, marmelad och cream cheese. saknar dock nåt lite mer proteinrikt som mättar mer än alla snabba kolhydrater) strax efter sju och en timme senare gick vi ut på en runda förbi grand central terminal, chrysler building och ner till fn:s huvudkvarter vid east river och svartglansiga trump world tower som låg alldeles intill.

nu har jag precis lagt in de hittills tagna bilderna. städmänniskorna kommer snart och vi ska ut igen. blir nog ett besök på starbucks och jag hoppas de har goda lite annorlunda-än-hemma-bakverk :-)

2 kommentarer:

Maria sa...

KUL med New York! En stad du rekommenderar? Hur länge blir ni borta? Jag har själv fått för mig att det vore kul att besöka just New York men börjar tro att det kanske är lite väl mycket storstad för någon som älskar vacker och lugn naturmiljö.

Lina sa...

ja, har ju inte varit här så länge ännu men det är verkligen en storstad med avseende på trafik, buller och antal människor...men även aktiviteter, affärer och andra utbud. central park finns ju dock men det andra dominerar. vi stannar en vecka till och sen kan jag recensera staden slutgiltigt :-)