fredag, september 5

har du sett nån regnbåge?

såklart att det ska vara signalfel på tväris när man har extra mycket att bära och släpa på. kom till alvik och insåg rätt fort att det var nåt fuffens eftersom det var så mycket folk på perrongen, men gick ändå ned. stod att det var signalfel och att trafiken ersattes med bussar men jag såg inte skymten av några sådana. kände mig så pass trött att jag funderade på att ta tunnelbanan tillbaka till stan och byta och sen byta till buss men tänkte att det skulle ta mycket längre tid så jag började gå istället. vid alviks strand mötte jag en pratglad tant som informerade mig om att stoppet varat åtminstone en timme men att hon inte sett några bussar alls på den tid hon följt vilsna resenärer till alvik. jag fortsatte således att gå och mitt på bron på väg till stora essingen blåste det nåt osedvanligt. man fick parera stegen och det ryckte i skinnet; uppiggande och lite av min irritation försvann. sen kom regnet, men jag fortsatte att gå i bara en kortärmad top för det var varmt och hade slutat blåsa. regn värmer ofta.

precis när jag hade svängt av från essingeleden möter jag en kvinna som frågar om jag har sett nån regnbåge? jag tittar upp.
nej, men jag har inte direkt tittat. jag stryker bort håret ur ansiktet. finner mig inte riktigt. nä, ibland går man i sina egna tankar, svarar hon.

nu när jag sitter och sorterar lite foton hittar jag det här lövet som är så mycket regnbåge det kan.


Inga kommentarer: