måndag, mars 14

bakgrundssurr och associationsvägar.

de jag delar labb med på jobbet har gärna radion på. J har gärna tv:n på här hemma som allmänt bakgrundsljud och när vi ska sova har han gärna radion på. allt detta bakgrundssurr gör mig bara trött i huvudet och jag har svårt att koncentrera mig på det jag gör. förut har jag bara tänkt att det är sån jag är men nu kom jag på att det kanske hänger samman med att jag är så observant, oftast omedvetet registrerar jag allt som händer runtomkring mig. vissa saker kan jag liksom inte stänga av eller göra samtidigt som nåt visst annat. om två personer står och pratar i labbet hör jag vad de säger även om jag inte lyssnar. men det är i högsta grad selektivt, för på tunnelbanan har jag inga problem med att läsa tex, bara inte folk sitter för nära och pratar. även musik stör om jag ska läsa eller skriva samtidigt men när jag lagar mat eller labbar där jag inte behöver tänka på vad jag gör i varenda steg är det inga problem att lyssna.

det andra jag tänkt på och som jag tycker är roligt är detta med hur olika vi människor associerar. en dag i förra veckan var det ovanligt trångt på bussen och jag kände hur min väska trycktes upp mot ryggen och hur mina axlar trycktes ihop. inte så att jag blev rädd eller tyckte det var obehagligt men mina tankar gick ändå direkt till tågtransporterna till koncentrationslägren. och när mannen bredvid mig råkade trampa mig på foten med sin stora, tunga och kraftiga känga såg jag genast framför mig ett längsgående blåmärke över hela foten. inbillar mig att de flesta inte är så
extrema i sin association :-) tror detta har att göra med att jag också ofta tänker worst case scenario ganska direkt och har ganska bra associationsförmåga (t ex i korsord) och fantasi.

snart dags för två timmars tv-underhållning: sista avsnittet av familjen annorlunda och sen en unge i minuten!

Inga kommentarer: