måndag, mars 7

den fluorescerande nallen.

ett utklipp från en immunofluorescens jag gjort (på jobbet). tycker den här slumpmässiga nallen är så himla söt. det blåa är dapi-färg som färgar in cellkärnan och det röda är en fluorescerande sekundär antikropp som i detta fall binder till en noxa (p53 reglerar bl a detta protein)-antikropp. tror att det blåa i magen är en mitos och ögonen är nukleoler (en speciell struktur i cellkärnan). gränslandet mellan vetenskap och konst.

snart näst sista avsnittet av familjen annorlunda och sen nya förlossningsserien, en unge i minuten, från västerås, tror jag. får dock se om jag orkar se den eller om det blir på tv4 play senare...

2 kommentarer:

Maria sa...

Det var verkligen likt en iten figur.
Familjen annorlunda ska jag se med lilla älsklingen, hon har nu i dagar tjatat om att se "Alla barnen", så kul att vi har några gemensamma program att se:) En unge i minuten såg jag dock på TV igår (tack för påminnelsen). Under förväntan för min del. Svt:s barnmorskorna som sändes för några år sedan var mycket starkare och mer innehållsrikt, tycker jag. Vore kul att höra vad du tycker sen. Min förändrade inställning kan bero på att jag förra gången inte fött barn själv vilket jag ju gjort nu.

Lina sa...

vad roligt att ni har program att se som båda gillar :-)

jo, jag såg även en unge i minuten igår. tycker det var bra och starkt, faktiskt. satt och spände mig och kände verkligen med dem. såg ju också svt:s barnmorskorna och som jag minns det kändes det här lika bra.