onsdag, mars 9

därför gör det ont i munnen när man äter ananas.

1. nya sängkläder och matchat rött underlakan jag beställt från ellos. nöjd.

2. halv färsk ananas jag köpte på daglivs klippet. gillar när de redan delat den och tagit bort det stora vassa trädet. vad är det i ananasen som irriterar slemhinnorna så? wiki ger snabbt svar: om du äter färsk ananas kan du efter ett tag märka en stickande känsla i gommen och på tungan. detta är på grund av att ananasen innehåller ett enzym som heter bromelin. bromelin är ett proteinförtärande enzym och därför irriteras både hud och slemhinnor vid kontakt med enzymet.


var ju såklart tvungen att kolla om kiwi innehöll samma enzym :-) det gjorde det inte, men ett annat proteinupplösande som heter actinidin. har inte tänkt på det men pga detta är det inte lämpligt att blanda kiwi eller ananas med mjölk och/eller gelatin som inte ska ätas på en gång för enzymerna bryter ned proteinerna (dvs gelatinet kan inte stelna men vilken effekt det blir på mjölken förstår jag inte). man lär sig så mycket mer när informationen är så lättillgänglig! lite pga allt informationssökande har det blivit lite som en sport för mig att snabbt scanna internetsidor efter eftersökt information :-)

tillägg 19:23: och så en länk till ett väldigt snyggt och läckert hus jag hittade i lokaltidningen precis. faller mig väldigt väl i smaken.

Inga kommentarer: