torsdag, juli 28

vänbesök, mat och att värdera sig själv.

maria med man och deras numera två döttrar på 2,5 år och 2 veckor var här på lunch idag. hade gjort helstekt fläskkarré som jag gillar och den blev riktigt saftig. åt den kall med pommes (eller fritt som 2,5-åringen sa :-)) och sallad på spenat, avocado, små ärtor, sugar snaps, gurka och lite tomater med olja och vitlök som gått med köttet i ugnen. sen gick vi ut i den fuktiga och kvava värmen och lekte (och pratade) innan fruktsallad med bl a björnbär, vindruvor, nektariner (som är så goda nu), banan och mango intogs. en trevlig eftermiddag, helt enkelt. och första gången jag höll en så liten spädis i famnen en längre stund :-) så små söta fötter. fick även tre uppskattade presenter: ett egengjort armband av äldsta dottern, egengjord jordgubbssylt och ljust&fräscht-boken av lindström&schyffert. jag och maria ska gå på deras show med samma namn på cirkus i december.

ska gå ut en liten sväng innan vi ska se river cottage på svt play. vi såg ett avsnitt igår som handlade om frukt och fick bl a ett tips om att droppa citronsaft över uppskuren banan och äpple, inte bara för att bitarna inte ska bli bruna, utan även för smakens skull. tycker han som lagar maten i programmet är så engagerad, lite som jag minns att jag tyckte nigella lawson var för en himlans massa år sen jag kollade på hennes matlagningsprogram.

mamma&pappa har kommit hem så jag åker nog till kista imorgon eller på lördag. som alltid avtar längtan bara av att veta att de är hemma och om de inte verkar lika intresserade av att träffa mig, och där tolkar jag lätt minsta nyans till att de inte vill mig lika mkt som jag dem, fast jag innerst inne vet att det inte är så. gör lätt så med alla människor, tänker att jag liksom inte är nåt att ha för nån, och det gör att jag har ett stort bekräftelsebehov och lätt blir avis. nåt att jobba med, vilket jag har vetat länge, men det är svårt.

Inga kommentarer: