torsdag, september 12

protopic och picard.

protopic är ett av alla märkliga namn på läkemedel. närmare bestämt på en immunomodulerande (innehåller samma substans, takrolimus, som används som immunosuppression vid organtransplantationer) salva jag fick utskriven i måndags när jag var hos en hudläkare ang mina läppar och området runtomkring som varit spruckna, torra, röda/irriterade och ibland lite vätskande nu under lång tid. tog upp det med husläkaren förra året när jag hade eksemen på benen men det gav inget. har provat både med kortison och svampsalva men det har inte hjälpt. trodde liksom inte det fanns nån mer substans att prova och blev därför extra glad när han föreslog den här som dessutom förbättrat området på bara ett par dagar och dessutom är en trevlig genomskinlig salva att applicera, till skillnad från de två tjocka, vita, superfeta, kladdiga jag fick till benen förra året. återstår att se vidare utveckling när jag sen slutar med den...han tyckte också vi kunde utreda allergi (lapptest) om inte denna salva hjälpte vilket jag också tyckte var seriöst även om jag tycker det verkar lite osannolikt att endast läpparna skulle påverkas.  

var inne en sväng på nacka forum efter jobbet idag, bl a på picard, den relativt nya franska fryskedjan jag inte besökt tidigare. köpte bondbönor i tomatsås med creme fraiche, en slags varm grönsaksbakelse med mascarpone och grönsaksbiffar med romanesco och haricort verts. alla smakade helt okej och kul med nytt annorlunda utbud.

en kille på jobbet var med om en cykelolycka och bröt nyckelbenet i måndags. idag cyklade jag förbi en akutläkarbil och ambulans som precis lyfte upp en tjej med cykelhjälm på båren och på radion när jag kom fram till jobbet hörde jag om en kvinna i 30-årsåldern som cyklat och släpats med under en buss vid vikingterminalen imorse, den fick sen lyftas för att få ut henne. kunde varit jag. en kvinna i 30-årsåldern. och med anledning av att det var anna lindhs dödsdag igår läste jag lite på wiki om hur skadad hon var och föreställde mig ankomsten av en svårt skadad person till akuten och hur man går tillväga för att diagnosticera inte blödningar vilket måste vara en av de primära grejerna. och hur lagar man trasade blodkärl? syr man stora och bränner små? anna lindh fick sammanlagt 80 liter blod och dog tidigt på morgonen dagen efter av blödningschock. vad exakt är det som händer i kroppen då?

Inga kommentarer: