måndag, januari 8

chatt med IKEA

En av de kinesiska doktoranderna (L) på jobbet serverade mig ett delikat problem idag. Hon undrade hur en vän till henne skulle få tillbaka momsen på grejer han handlat på IKEA och skulle ta med sig till Kina imorgon (eftersom han inte tänkt på/glömt bort det när han gjorde själva inköpet). Jag är van vid den här typen av ärenden nu; har suttit i ett antal telefonköer och pratat med Migrationsverket, Skatteverket och någon bank de skaffat konto i, för att lösa diverse frågor.

Jag ringde först till Tullverket. Där fick jag iaf prata med en människa. Hon berättade att det var olika beroende på vilken affär man handlat i och att jag skulle ringa direkt till affären och kolla. Således ringer jag det nummer som står på IKEA-kvittot L har en kopia av. Inget av dem alternativ som ges passar mitt ärende och det är omöjligt att få prata med någon fysisk person. Jag går in på IKEA:s hemsida men det enda telefonnummer som finns under kontakt är det som står på kvittot. Men ganska snart hittar jag något som heter chatta/skicka e-post, och tro det eller ej men det funkade. Först stod det att den sökte efter ledig operatör och sedan att någon som hette Johanna var ledig att hjälpa mig. När jag hade ställt min mycket komplicerade fråga bad hon mig dröja och sedan fick jag ett svar! L:s kompis skulle när han åkte ifrån Arlanda begära ett utförselintyg i tullen och när han kom till Kina ett tullintyg (vad det nu är) och sedan skicka dessa formulär tillsammans med orginalkvittot till IKEA Älmhult (hon gav mig en mycket exakt adress). Jag måste säga att jag ändå är skeptisk till om han kommer få tillbaka sina 25 %, vilket i detta fall var ca 400 kr. Enligt vad L hört från andra kineser brukade man inte få tillbaka hela summan, och då kan man ju diskutera om det överhuvudtaget är värt ett försök.

3 kommentarer:

Maria sa...

Trots att jag gjorde på rätt sätt har jag inte fått tillbaka pengar på islandströjan jag köpte på Island för 1,5 år sedan...

Anonym sa...

En idé: Man skriver "gift" på sin IKEA-produkt innan man lämnar till kassörskan! ;-)

Lina sa...

hehe Bra idé, Magnus, men jag tror inte det skulle funka :)