söndag, januari 14

strösselknaster

Ljudet när man tuggar strössel är ganska speciellt. Knastrigt i munnen. Jag gillar det ljudet. Tänkte på det när jag var på middag hos J igår, vi åt glass med strössel och chokladsås till efterrätt, vilket jag väldigt sällan gör. Köper aldrig hem det, för jag är inte särskilt förtjust i paketglass överhuvudtaget. Jag gillar lösa glassar, eller vad man säger: pinnglass och strutar. Sådana som är lite speciella, med någon ovanlig smak eller ingrediens. Som tex Ballerina-sandwich, den är god, eller pepparkaks-sandwich, Lions- eller Banasplit-strut. Nåväl, nu kom jag minst sagt ifrån ämnet lite, det var inte glassar jag skulle skriva om.

Förutom knasterljudet fick jag höra ett annat jag tycker om, det där som blir när chokladsåsen eller ketchupen (som jag heller aldrig har hemma) nästan är slut men man försöker få ut något ändå. Det där blåsljudet. Andra ljud jag gillar är när man öppnar en läskburk, häller upp non-stop-godis i en skål eller låter dem små ufonen strila mellan fingrarna, tystnad (jo, det är ett ljud), när en hund reser sig; tassarna och klorna mot golvet, när cykeln glider från asfalt till grus, det ljud som blir när man träffar en badmintonboll eller tennisboll med racket, nedtryckandet av tangenterna på min dator (och vissa andras också), när man öppnar kardborresammansatta saker, när man tänder en tändsticka och en massa andra ljud jag inte kan komma på nu.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag tycker inte alls om ketchupljudet. Däremot ljudet av brevlådelocket som slår igen då brevbäraren varit där, men det har mer med min kärlek till post att göra...:)

Anonym sa...

Det var roligt att läsa. Jag hörde ljuden inom mig. Att du skrev om dem i positiv anda gjorde att jag tänkte just på hur de låter. Hade du skrivit om dem i negativ anda hade jag nog inte separerat dem så mycket och så hade det blivit inre oväsen utav det istället.

Betyg 5