söndag, januari 21

water intoxication

Anledningen till att jag inte skriver det svenska ordet är att jag tycker det är lite tvetydigt: vattenförgiftning. Det för mer tankarna till att ett vatten (hav, sjö, bäck eller något i den stilen) är förgiftat men här syftas det ju på att en organism är.

En kille på jobbet berättade en historia som fångade mitt intresse. Tror han hade läst den på Aftonbladets hemsida, men jag litar mer på Wikipedias version:

Jennifer Strange, en 28-årig trebarnsmamma, från Rancho Cordova, Kalifornien, hittades död den 12 januari i år efter att ha varit med i en tävling (Hold Your Wee for a Wii) som anordnades av en radiostation. Den gick ut på att dricka så mycket vatten som möjligt utan att behöva kissa. Priset var alltså Nintendos nya spelkonsoll, värd ungefär 250 dollar men i princip slutsåld över hela Nordamerika. Enligt vittnen kan hon ha druckit nästan två gallons. Och en amerikansk sådan motsvarar 3,78541 liter, så det blir ju en hel del.

Ett par dagar senare stängdes showen ned och flera anställda blev avskedade. Deltagarna hade inte blivit informerade om hälsorisken med att dricka så pass mycket som de gjorde. Nänä, inte informerade, lite får man väl tänka själv?!

Vidare orsakas de flesta fall av vattenförgiftning (jag kan inte släppa att det är ett väldigt roligt ord :-)) av hyponatremi: för låga nivåer av natrium i blodet. Genom osmos förs då vatten från extracellulära till intracellulära utrymmen och cellerna sväller vilket leder till att deras funktioner upphör. När det här sker i centrala nervsystemet och i hjärnan (räknas inte den dit?) drabbas man av vattenförgiftning.

Inga kommentarer: