söndag, april 15

flash did not fire



Jag minns när jag var liten - yngre, minns inte hur gammal - men på den tiden när folk frågade om det behövdes blixt när de skulle fota, om det befintliga ljuset inte räckte. Sedan kom kameror med automatisk blixt, som själva kunde avgöra om den skulle användas beroende på ljusförhållandena. Kanske är det så att dagens kameror ger bättre bilder även utan blixt. Det märks inte minst att det är vår på ljuset, det förändras, subtilt, men ändå påtagligt. Jag tror att svaret på blixtfrågan skulle varit ja gällande de här båda bilderna, men jag körde utan. Något annat jag jämt fått höra är att man inte kan fota i motljus. Bullshit. Och det här har jag bara lärt mig genom att pröva själv. Empirisk kunskap i sin renaste form.

De senaste veckorna har min fysiska aktivitet varit begränsad till promenader (vilket iofs inte är att förringa och jag har gått rätt mycket), dels beroende på en långdragen infektion men också för att jag inte haft lust till något annat, men imorse hade jag verkligen lust att cykla. Hela min kropp ville känna sig sådär kraftfull man gör på ett helt annat sätt än när man går. Bli sådär törstig att man suger i sig det iskalla vattnet. Och det fanns inget i luften som sa att det inte lika gärna kunde varit en högsommardag. Skönt var det iaf! Med tanke på att jag var ute större delen av dagen igår också är det kanske inte så konstigt, men jag lyckas alltid bränna mig lite första dagarna det är riktig värme.

Another Day - Amy Diamond

Inga kommentarer: