söndag, april 14

att få och fånga/to love to love.

träffade karro i stan igår. vi kollade en fotoutställning på kulturhuset (bilderna var inte sevärda men ett samtal mellan dotter, mamma och mormor gjorde intryck på mig-se nedan), promenerade ut på djurgården och åt lunch på blå porten som levererade god mat som vanligt. inte det optimalaste vädret men det gjorde inte så mkt. avslutade med jeans- och vånings(kak)fatköp på åhléns och fika på blueberry på centralen och jag var inte hemma förrän halv sju. jag och J såg senare på kvällen snabba cash II, väldigt ovanligt sent för att vara oss; vi la oss inte förrän halv tolv. 

idag klippning hos mamma och pappa och jag hade med mig ingredienser till repris på kärlekslasagnen som jag gjorde rätt nyligen och de blev lika frälsta som jag. första varma vårdagen på deras uteplats, sådär att t-shirt och byxor var för varmt.

ett annat exempel är telefonsamtalet jag hade med maria i veckan. bara trivialt vardagligt, om vanliga saker. men ändå. ibland är det just det. kanske oftast. så livet är. de små sakerna. inget nytt iofs. har ju funderat över detta med hur mkt ens relation ger/ska/bör ge. att jag tidigare hade orealistiska förväntningar. att den skulle vara allt. inklusive ständig saknad vid bortavaro. men så är det ju inte. för mig. jag som alltid försöker hitta orsaker och förklaringar fick plötsligt en tanke idag att om jag ser på mammas och pappas är det ju inte konstigt att jag är flera veckade blad som spretar åt olika håll och försöker få napp på fler än ett håll, om än färre än de flesta, men jag försöker. det där samtalet jag såg på igår på utställningen handlade lite om detta med hur mkt som liksom går i arv, även miljömässigt, för det är också ett slags arv, även om det strikt biologiskt sett är två motpoler. menar att jag har inte fått känslan att pappa varit en sån för mamma som jag trodde att en optimal relation skulle vara, men att jag först nu insåg varifrån min frammognade insikt iaf delvis kommer ifrån. som det känns i dagsläget. men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera. ompröva. fantisera. tolka andras.

Inga kommentarer: