torsdag, april 4

jättekobent, insulin on board och swag (scientific wild-ass guess).

var på insulinpumpinformationsträff med fokus på kolhydraträkning på st göran igår, lärde mig inte nåt jag redan visste och kände mig lite överlägsen de andra deltagarna, men det var eg inte det jag skulle berätta, utan att jag var lite tidig och därför satt nästan en timme utanför sjukhuset på en bänk i solen. läste lite men mest kände jag in våren och tjuvlyssnade på en dotter (ca 50 år) och hennes mamma som satt bredvid. jättekobent var dotterns beskrivning av läkaren de just träffat. invigde cykeln för säsongen också - så officiellt är det vår även om temperaturen inte säger det. 

insulin on board var ett av två roliga uttryck jag snappade upp under träffen, med det menas hur mkt insulin som finns kvar i kroppen. det andra var swag, tydligen ett vedertaget slanguttryck för scientific wild-ass guess: a rough estimate made by an expert in the field, based on experience and intuition. alltså ungefär så man vet hur mkt insulin man ska ta om man inte räknar kolhydrater.      

ikväll middag med gamla jobbet på söder - får se om jag tar cykeln även idag men lutar åt det, eller snarare att jag går dit och cyklar hem. 

Inga kommentarer: