tisdag, oktober 12

att navigera i tillvaron.

suddig bild men jag gillar uttrycket. och nya tunikan. så jag lägger in den iaf. undrar om en systemkamera skulle eliminera bruset/kornigheten/det pixliga som ofta blir vid bristande ljus?

lyssnar på gammal musik. life is beautiful med vega4 och chasing cars med snow patrol. så mycket väcks inom mig. har sagt det förut men det är märkligt hur musik kopplas till upplevda sinnesstämningar och en viss dåtid. hur signalen går via öronen och hörselnerven och sen slår an exakt rätt punkt i hjärnan där just det minnet finns. så tänker jag mig det hela.

en annan sak jag funderat på ett tag, liksom varför jag tycker mer eller mindre om en människa. för att det finns en tillfredställelse i svaret eller i själva formuleringen:
med vissa människor känner jag mig så naken. de tar men ger inte tillbaka, eller också kan det bero på att de ger men jag vill inte ha det de ger så jag tar inte emot och vill inte ge tillbaka heller. kanske för att de bara kastat det de fått tidigare eller inte alls tagit emot såsom jag velat. då sluter jag mig, selekterar noga vilka hål i min mur de kan få gå igenom. handlar kanske också om värderingar och livssyn, när de är för långt ifrån varandra har jag svårt att mötas på ett givande sätt.

2 kommentarer:

Maria sa...

Håller med. Speciellt det där om att det inte ens känns meningsfullt att försöka möta vissa. Fördömande eller smart?

Lina sa...

ja, det var en bra fråga. både och, tror jag, fast smart i det avseendet att jag ska må så bra som möjligt själv...