söndag, oktober 31

den yttersta avvägda balansen mellan aktivitet och vila (och mat).

ortopeden i torsdags tyckte att allt såg bra ut så här långt och enligt honom hade jag inga broskskador i knät utan bara blödning där också. kanske säger han så till alla men han tyckte att rörligheten i armen var över förväntan efter tio dagar! när jag stod och väntade där på ortopedmottagningen förvånades jag faktiskt lite över att det fortfarande är sån hierarki inom vården: en whiteboard-tavla talade om vilken läkare respektive sjuksköterska som hade vilket rum. grejen var bara den att läkarna angavs med efternamn medan sköterskornas förnamn var skrivet. trodde vi kommit längre än så. funderar på att skapa en facebook-grupp i stil med skrota hierarkin inom vården...

J:s familj var här i fredags på trevlig middag, som substitut för att de inte fick komma i söndags då han fyllde år. på mitt förslag gjorde han en fiskgryta jag gjort förut med bl a fänkål, hajmal, räkor och creme fraiche saffran/tomat och den uppskattades precis som jag trodde.
klas hade köpt jelly beans som hittills undgått mig men de hade verkligen häftiga smaker såsom t ex sizzling cinnamon och caramel corn.

himlen är oskyldigt blå såg vi på bio igår (lite över medel, typ 3.5 ger jag den i betyg) och sen åt vi middag på gondolen (alla bilder därifrån). J fick ju i present av mig att välja bio och restaurang. han föreslog gondolen och önskade fönsterbord också så det hade jag bokat. har aldrig varit där förut så det kändes lite lyxigt och utsikten är ju nåt extra. hade kanske lite för höga förväntningar på maten för jag trodde den skulle vara mer genomarbetad och liksom lite mer wow. jag tog hälleflundra med getostrisotto, baconlindad pilgrimsmussla och gulbetssallad och J kalv med mandelpotatispure. till efterrätt blev det chokladganache (lite som en snickers med tryffel på) och chokladmousse och nåt som smakade som kokosmousse på nötbotten med rominkokta krusbär (de var dock väldigt goda). tyckte liksom varken kalven eller fisken var nåt extra, de var inte torra men smakade inte så mycket i sig själva.















vet att jag sagt det förut men jag triv
s så himla bra med dessa hemmadagar som denna är (under förutsättning att de iaf ibland varvas med aktiviteter). bara vara; promenera lite, ligga i sängen med en bok eller datorn eller ligga på J med hans armar runt mig och kolla på nåt tv-program. oftast är det ju nån syssla som behöver göras, som matlagning och idag tvätt och städ men idag behöver jag inte ens laga mat, då det blir fiskgryterester och makrill med potatissallad och sojabönor som jag ju skrev om att jag hittade för ett tag sen. de var goda men av en påse frysta på 500 g blev det bara en liten skål bönor efter att jag rensat ur dem ur skidorna. mycket matsnack blev det men det är ju som sagt ett intresse jag har :-)

2 kommentarer:

Nina sa...

gud va gott det såg ut! mumma!

Nina sa...

Hejhej!
tack för att du var med och tävla! Nu är tävlingen avgjord och vinnaren presenteras i min blogg!
Kramis!