torsdag, april 12

lissabon zoo.





















djurparken låg rätt centralt (vilket gjorde att man hade fin utsikt också över staden från linbanan), fyra tunnelbanehållplatser ifrån oss (ca sex från city) och hem gick vi, upptäckte att det var närmre än vi trott. ganska många exotiska djur, och då menar jag typ rovdjur såsom tiger, lejon, gepard, leopard och björn. den häftiga linbanan gick över nästan hela parken som var förhållandesvis liten och man fick även viss utsikt över staden.

hunden som promenerar med kvinnan såg vi inte på djurparken, de beskådade vi skrattande ute i oriente. lyckades fånga som det var precis på bilden, just det att hon hade problem med att hålla den stora starka hunden, dessutom försökte hon komma ikapp den för att torka den i rumpan :-)

bild nr 3 var nog dagens bild, tror jag. en apa som satt sig för att sova på en pinne med foten mot gallret. nr 4 är leoparder, lärde mig f
rån de ibland intressanta skyltar som alltid finns vid varje häng på djurparker att den svarta brukar kallas svart panter men bara är en speciell sorts leopard. leoparder har till skillnad från geparder en fläck även inom de svarta markeringarna. visste jag inte heller. de tre sista bilderna är på noshörningen som verkade gammal och förkyld, han både hostade och snorade. låg ner men reste sig halvt för att hosta. bilden innan föreställer nån spec sorts flodhäst, tror jag att det var.

2 kommentarer:

Maria sa...

Hundkortet var så himla kul! Och vita tigern (är det väl) var jättefin!

Lina sa...

ja, och det roliga är ju att hunden inte ens ser ut att gå så fort :-)

jepp, är en vit tiger. de hade även "vanliga".