söndag, december 13

ett så laddat ord.

farfar dog i koloncancer 58 år gammal när jag var ett halvår, morfar med spridd prostatacancer för tre år sen. han blev 80 år.

nu har farmor som fyllde 85 i somras fått lymfom. än vet man inte vilken sort. mormor som länge haft kol pga rökning och som bytt ut en hjärtklaff och höftkula tog nyligen bort ett basaliom som iofs inte är farligt (läs livshotande).

cancer är inte en sjukdom utan ett samlingsnamn för ett antal olika sjukdomar med okontrollerad celltillväxt. femårsöverlevnaden varierar stort mellan olika cancerformer: 99 % för vissa typer av hudcancer och 1 % för bukspottkörtelcancer.

carcinomatofobi betyder fobi mot cancer. har jag faktiskt aldrig hört förut.

ett alternativpreparat mot cancer är mistelextraktet iscador. just det preparatet åt faktiskt min farfar. farmor har berättat att de åkte till tyskland för att köpa det då det inte fanns i sverige på den tiden.


(källa:wiki)

innan bloggar kom in i mitt liv läste jag som sagt böcker om folk som har/har haft cancer. idag började jag läsa om en: draken lyfter i motvind av johanna strömberg. jag läste om sabina och jag följer ett par andra mer eller mindre regelbundet. förutom att jag är intresserad av det rent medicinska gillar jag att läsa om hur tankarna går och om hur livet förändras eller inte förändras. jag vet inte om jag egentligen blir så mycket bättre på att uppskatta det jag har och att jag inte har cancer, för frisk är jag ju inte, har ju diabetesen i ständigt (mer eller mindre jobbigt) släptåg, men kanske lite. förut tänkte jag att det var så men nu tvekar jag. är kanske ganska oväsentligt. man (jag) måste inte hitta orsaker och svar på varför till allt.

dagens spotifytips (främst nr 1, 3 och 7).

3 kommentarer:

M sa...

Vad bra du skriver. Ville bara säga det.

Lina sa...

tackar, tackar :-)

catta sa...

Hej där!
kikar in via fias blogg.
såg att du med har diabetes. får man fråga vilken pump du använder. ser att du bor i sthlm, går du på danderyd???

har med diabetes med pump.
kram catta