söndag, maj 29

mors dag.

i eftermiddag ska vi åka iväg till kista och mina föräldrar och niklas. marcus&petra och farmor kommer också så det blir fullt hus :-) mamma har en förkärlek för plåtburkar och jag hittade denna söta i veckan så det fick bli den lilla presenten med två småsaker i. ga-jol är ju de goda danska saltlakritspastillerna vi alltid köpte på båten när vi åkte till helsingör förr om åren, och nu har jag ganska nyligen hittat de på öb. efter jag tog fotot la jag också i lite finsk lakrits som jag köpte på flygplatsen i helsingfors i torsdags. ikväll kommer kanske Js föräldrar förbi på fika när de passerar oss på väg hem från östersund.

läste en rolig sak jag funderat över i senaste numret av medicinsk vetenskap: detta att jag nyser om jag tittar mot starkt ljus (sol eller lampa). när jag berättar det tycker en del man är jättekonstig medan vissa faktiskt känner igen sig. i notisen stod: en del reflexer återfinns bara hos enstaka indivier. hit hör reflexen att starkt ljus mot ögonen ger upphov till nysning. vad reflexen ursprungligen haft för biologisk funktion är det ingen som vet och inte heller varför den idag bara finns hos vissa personer.

Inga kommentarer: