fredag, augusti 19

det. tänker jag på.

18e augusti var det igår och det innebär hökarängenutflykt till erica&klas, erica är ju född ett år och två dagar innan mig vilket betyder att hon fyllde 31 år igår. slogs av att det känns lite samma från år till år. igår skulle kunna varit samma dag för ett eller två år sen; åka tunnelbana till hökarängen, sitta i deras soffa, skära tårtan de köpt. vem ska få dekorationen? vi kollade också lite semesterbilder, dels de jag hade lagt upp här på bloggen och dels deras från norra italien och det fick mig att minnas tillbaka både till gardasjön och lermoos i österrikiska alperna där jag var för länge sen.

roligt för daniel och victoria att kunna presentera nyheten om att de väntar barn. vilken press det måste vara för dem. hoppas nu allt går bra. brukar kungligheter verkligen gå ut så här tidigt i graviditeten? sibylla, tyckte jag var ett passande namnförslag. lagom utstickande och släktigt, såklart, tills jag kom på att det kanske är för förknippat med ett visst korvstånd :-)


har glömt berätta att nu när mormor dog berättade mamma för mig att hon har en halvbror (förutom den biologiska halvsyster (men adopterade helsyster?) hon haft hela tiden) som adopterades bort efter födseln och hon har nu fått reda på att han bor i stockholm. började funderade på detta om det är självklart att man ska berätta att ens barn är adopterat, för barnet självt, alltså. om barnet kommer från en annan världsdel och inte liknar en själv är det kanske mer naturligt, jag vet inte. nu är det ju väldigt ovanligt med svenska adoptioner, alltså svenska barn, men förr. har man som förälder skyldighet att berätta det, moraliskt, alltså? jag tycker det är en intressant frågeställning.

Inga kommentarer: