söndag, augusti 14

kantarelljakt och tyska ortsnamn.

igår var vi med min bror niklas, åkte till gömmarens naturreservat (i huddinge) för J ville leta svamp så vi gick i skogen. kan inte påstå att jag gillar själva letandet när man inte vet om det finns några, då köper jag hellre när jag vill ha, och vi hittade heller inga (dock en handfull väldigt goda blåbär och hallon och på hemvägen köpte jag jättegoda färska björnbär, iofs var de belgiska men ändå), men det blev iaf promme i nytt område och sen mat/fika på ett fik vid källbrinks ip som vi kom fram till. när vi kom tillbaka till parkeringen stod där en äldre man, ca 60, med sin hund, en tik av rasen australiensisk fårhund, och jag fick världens goaste klapp- och kramstund med den. hon hoppade sådär lagom glatt upp på mig och när jag satt mig på huk ville hon slicka mig i hela ansiktet och la sig nära, så söt. husse berättade att hon gillade kvinnor/tjejer av nån anledning. avslutade sen med hemmagjorda grillade hamburgare med cheddarost på hos mamma&pappa, där vi fortsatte att prata bl a om mormor, saker i hennes liv, och andra släktingar på mammas sida. deras liv intresserar mig, och det har till viss del med att göra att det är människor i mitt släktträd och att jag har mer eller mindre relationer till dem, men jag kan inte låta bli att fundera: varför tycker jag deras liv är intressantare än människors jag inte är släkt med?

som vanligt gillar jag att ha en dag
bara hemma utan planer på helgen. den behövs för att den fylls så snabbt ändå. idag extra lätt pga tvättid (som ju blir mer koncentrerat när man tvättar i tvättstuga). har också dammsugit sängen (förstår inte vad allt damm i bäddmadrassens "hål" kommer från) och bytt till rena sängkläder. nu blir det en prommis innan vikning av all tvätt och sen ska jag börja med maten som idag blir fläskfilé och lite sidfläsk i bitar tillsammans med squash, grön paprika, broccoli, champinjoner, lök, nån senap, grädde och kycklingfond, allt i woken. hittade det receptet (eller mer en ingredienslista) i min pärm och överskriften lyder ungefär: fläskfilewok vi gjorde i timmendorfer strand. det är en ort i norra tyskland, utanför lübeck, där jag husvagnscampade med familjen för en hel del år sen. det är nostalgi bara att läsa ingredienserna :-) och så gillar jag namnet särskilt. timmendorfer strand. kollade det på google maps precis och mindes då även att grannorten hade ett mkt fulare namn: scharbeutz. väldigt fint är det dock i dessa områden, mer medelhavskänsla än man kan tänka sig i norra tyskland. laboe utanför kiel är ett annat roligt ortsnamn och där är också vackert.

Inga kommentarer: