söndag, januari 8

glädje som kan ge upphov till det motsatta efteråt.


två bilder från dukningen igår. fick ett infall att göra några roliga placeringskort :-)

hade som sagt redan gjort den goda gröna ärtsoppan (med parmesanflarn i vid servering) till förrätt och en ny chokladkaka, lite som fondant, i förväg (den hade som jag misstänkte gräddats lite för länge och var också lite väl "mörkchokladig" i smaken för mig). mamma&pappa och niklas kom lite tidigare, vi tog en prommis och spelade lite manhattan innan jag, mamma och J hjälptes åt med huvudrätten (som går rätt fort att göra): laxlasagnen med kallrökt lax, snabbstekt spenat&purjo och sås på mixad keso, ost och mjölk. sen kom marcus&petra också.

och det blev en bra kväll; jag skrattade. idag är sämre; känner sorg, saknad, ilska, besvikelse, trött på...J kollar på ovala gjutjärnsgrytor och tryckkokare på tradera. saker man gör grytor i, bara ordet: gryta. saker som ganska säkert blir stående rätt mkt oanvända. särskilt av nån som sällan lagar mat. tycker liksom att det är nog ändå med hans oordning&inte-plocka-undan-beteende. på det humöret. är jag. och visst, lite ligger det hos mig, jag som inte gillar grytbitar eller högrev. jag som är pedant. but still. och vissa saker hänger kvar. de glöms kanske för stunden men gör ändå avtryck; igår eftermiddag hade han, precis på samma sätt som förra julen, sönder ännu en julglaskula av de jag hängt i köksfönstret. att han öppnade fönstret var också precis av samma anledning som året innan: för att slänga ut bröd till rådjuren. men det var inte det att kula nr 2 gick sönder. nej, det som får mig att undra när han ska växa upp (eller snarare tro att han aldrig kommer?) och ta på sig ansvar för sina egna fel och be om ursäkt för dem, är att det var mitt fel att han hade sönder kulan, det var ju jag som hängt upp den där. (visserligen bad han om ursäkt sen, men i det här fallet var det inte till nån nytta, det att skylla på mig hade redan gjort mig så upprörd.)

Inga kommentarer: