söndag, februari 3

promenad på lidingö och pulled pork.

sov över nio timmar i natt - välbehövligt. och inte varit sovtrött på hela helgen - bra betyg, trots veckan.

prommis med utgångpunkt långängen på lidingö med min familj igår. härligt soligt de hela nästan tre timmarna vi var ute och gick. (fotot är dock från dagens soliga promenad här i gröndal.) efteråt grillade vi korv hemma hos marcus&petra ist för att äta på långängen som det först var tänkt. petra visste att det var trångt och rafael, nu nästan tio månader gammal, är inne i en period där han inte tycker om att sitta still så länge. fick nåt som kunde tolkas som en puss av honom för första gången igår :-) annars är han inte så mkt för att sitta i knät och gosa. 

idag har jag gjort pulled pork för första gången. går alltså ut på att man helsteker fläskkarré eller (kotlett) under många timmar i en förhållandevis låg temperatur och sen drar sönder köttet. jag hade två bitar fläskkarré som jag först la i lergrytan men löken och såsen fick inte riktigt plats så jag fick lyfta och hälla över allt till en större hög ugnsfast stekpanna ist. en hel del vätska rann över under tiden den var inne i ugnen=jobbig rengöring efteråt, har svårt att se hur detta skulle kunna förhindrats. resultatet blev okej (nedersta bilden), visst var det mört, men inte galet gott, för att härma inlägget jag tog receptet ifrån :-) vi åt med tortillabröd, provade ett (nytt?) med majs i, cornichons, majs, avocado, tunn ugnsgrillad blomkål penslad med olja med vitlök och chili i och soltorkade tomater. 


J var så snäll och hjälpte mamma&pappa med niklas flytt som var tvungen att ske idag då mamma inte alls mådde bra med jobbig migrän och ont i hela kroppen, troligen fibromyalgin - svårt att veta vilka symptom som är stress i den situation hon befinner sig i med niklas och jobbet, men det spelar ju inte så stor roll vad som är orsaken - vilket hon hade även igår; sista biten stannade jag och niklas med henne och så kom pappa och hämtade upp oss med bilen, sen låg hon mest i marcus&petras soffa. såg verkligen på henne att hon var medtagen och påverkad, vilket gör mig så ledsen. idag kände jag dock, såklart med dåligt samvete, att jag inte ville vara borta hela dagen igen, hade en del grejer jag kände att jag ville göra. desto mer tacksam över att J hjälpte till. 

Inga kommentarer: