söndag, november 24

orginalernas orginal.

vi var borta hela dagen igår; först handling i bromma blocks, sen åkte vi mot barkarby och skälby och gick en promenad i villaområdet farmor bodde i tidigare innan vi gick hem till henne, som nu ju är en fin trerumslägenhet i barkarby. glädjen i det umgänget, och hennes över att vi kommer som blir min. när det bara är jag, J och hon också, finns liksom mer utrymme och inget annat jag hellre deltar i just då.

hon tog som vanligt fram lite gamla böcker från förr, bl a från viken där hon växte upp och en man med det fina efternamnet äppler dök upp. (jag är ju en sucker för snygga efternamn :-)) sven äppler var tydligen ett unikum i byn, och han som skrivit boken gjorde det på ett väldigt kul sätt, kallade bl a sven äppler för orginalernas orginal. fanns även bilder på den butik farmors mamma olga arbetade i. de sålde sybehörsgrejer men på skylten stod kortvaru nånting, ett ord vi fick slå upp, och det betydde ungefär saker som säljs styckvis. är ju rätt intresserad av förnamn också och sist farmor var här frågade jag om monogrammet som står på en jättestor vit duk jag ärvt från henne och det visade sig stå för viola kornelia åkerman, farmors faster. även hon och hennes man alfred återfanns i boken, de hade en speceriaffär där. ett annat kul namn är också gatan där farmor växte upp: niagaravägen. precis som man kan misstänka är den döpt efter ett litet vattenfall som finns i närheten. 

hittade dessa nya chokladbitar på ica i liljeholmen idag, dagens mål på promenaden som blev av senare än tänkt, och inte alls med så mkt sol jag trodde efter att ha sett prognosen tidigare. har verkligen varit grått och mörkt den senaste tiden, kanske läge att ta en lunchprommis nån dag. 
iaf, jag gillar ju som bekant nya produkter och dessa kommer från the grown up chocholate company i england.

Inga kommentarer: