tisdag, april 27

smått&gott.

en auberginefärgad bmw med bokstäverna tyx på registreringsskylten. säg det högt. jag gillar när det finns nåt dubbelt i orden. nåt där bakom. sen gillar jag den där färgen på bmw-bilar. på samma sätt som jag gillar blommorna på fotot. och på samma sätt är fotot dubbelt för mig, för det berättar också nåt om ensam- respektive tvåsamhet, att brist på förståelse också är en form av ensamhet.

kanelbulledoft är nog en favorit. ofta när jag passerar en pressbyrån fullkomligt överfaller den där doften mig. den är bra. doftar verkligen kanelbullar. fast jag tänker på mammas, de bästaste och saftigaste, med mycket fyllning.

nyfunnen god lakrits: haribo piratos. voksenlakrits - ikke børnelakrits (och det danska o:et får man så här: alt + 0248 :-)) står det på förpackningen. trodde tills för inte så länge sen att haribo var finskt, men sen sa vivien på jobbet att det kom från hennes land, dvs tyskland. men nu hittade jag detta på deras hemsida: haribo etablerade sig i skandinavien genom att haribo tyskland startade ett samarbete med den danska "sukkervare fabriken" i danmark. gemensamt grundade man år 1935 haribo lakrids a/s i danmark. produktionen fick ett kraftigt uppsving under 1960-talet vilket ledde till att produktionen som tidigare legat i köpenhamn, flyttades till dagens fabriks- och kontorslokation i fakse på södra själland. från denna danska fabrik tillverkas merparten av haribogodiset som säljs på den skandinaviska marknaden. men det importeras även godis från haribos övriga 18 fabriker runt om i europa. så nu vet jag det.

Inga kommentarer: