lördag, december 4

en lördag i min smak.

mycket matlagning blev det idag; efter frukost gjorde jag köttbullar på 1 kg färs som jag ska ta med till mamma&pappa på julafton. när jag ändå höll på gjorde jag lite extra med en bit ädelost vi hade kvar och kokade dessa i en tomatsås med vitlök och honung och frös in med lite pasta och haricort verts som matlådor. sen åkte vi en sväng till hi-sport och ica maxi i lindhagen, tänkte kolla på en jacka men den var slut, såg däremot täckkjolar som jag tycker är rätt coola. köpte dock ett par nya fingervantar, tjocka rosalila med thinsulate och fleece i (lustigt nog på ica och inte hi-sport). när vi kom hem blev det efter lite fika horisontalläge på J, vi satte på senaste plus och jag somnade till lite. J vill att vi ska se en film som heter the prestige ikväll, och om inte annat så är det skönt att ligga och halvslumra tätt intill honom.

nu väntar middagen i ugnen. provar ett nytt recept fast med vissa modifikationer: vi skar snitt i kycklingfiléer och fyllde dem med pesto, chorizosalami och mozzarella. la filéerna i en form och hällde på grädde och hönsbuljong och sen lågtempar jag dem, för att de blir saftigare då, kör aldrig kyckling varmare än 175 grader och det är om jag vill att det ska gå snabbt, nu satte jag ugnen på 100 och höjde precis till 125. har dukat med champagneglasen (fast vi dricker julmust :-)) som inhandlades förra veckan.

nu frågade J (som sitter i soffan bredvid med sin dator) vad jag gjorde och jag sa att jag bloggade. skriver du om fan-dagen? frågade han. nä, jag tror inte nån förstår det roliga i det, svarade jag. men okej, ett försök, eftersom vi skrattat åt det så idag; vi kom av nån anledning imorse på att det var fan-dagen idag och så sa vi det ordet väldigt ofta, fast i sammanhang, och det blev ofta väldigt komiskt. till saken hör att jag i princip aldrig svär men J ibland, och det var nog det han gjorde imorse och då vi kom på det. tur att man är lättunderhållen ibland :-)

uppdatering dagen efter kl 10:03: the prestige var verkligen över förväntan sevärd och jag var inte ens nära att somna.

Inga kommentarer: