torsdag, december 23

juligt:

julafton: med min familj i kista. kanske att det kan bli läge för en omgång rappakalja på kvällen när marcus&petra åkt till hennes föräldrar och bara farmor är kvar (förutom mamma&pappa och niklas då, såklart).
juldagen: till mormor i solna.
annandagen: till J:s föräldrar i pershagen.

tillverkat att ta med till kista:
- köttbullar (överenskommet sen tidigare)
- kolakakor (pappa som efterfrågade och mamma undrade om jag kunde göra då de har så mycket annat att fixa)
- nytt godis, det goda som liss på jobbet bjöd på: man blandar kokos, sirap, socker, lite halvkrossade kellogs special k-flingor, skippy jordnötsmör krokant och vaniljsocker och brer ut det i en form. sen brer man lite svalnad smält choklad över allt. är faktiskt det godaste godiset jag ätit på länge och jag tror det kommer uppskattas. gjorde både detta och kolakakorna igår.

fick en bok om surdeg och en brödpåse
(den är dock mycket mer mörkröd än vad bilden visar) som julklapp från jobbet. vi har ingen brödkorg så det var ju passande. fick dessutom uppföljaren till den som inte tar bort luddet ska dö av david batra: det här var ju tråkigt (skrattade för mig själv när jag läste på tunnelbanan imorse :-) helt sjukt vilka lappar folk skriver) och fyra biobiljetter, eller egentligen två men en kollega ville inte ha sina eftersom hon bor så långt ifrån en sf-bio (utanför enköping) och aldrig kommer iväg. blir kanske svinalängorna. har inte läst boken men såg kanal 5:s program sveriges skönaste familjer och ett av barnen där var tehilla blad som alltså har en framträdande roll i svinalängorna och dessutom spelade lisbeth som barn i stieg larsson-trilogin, såg jag på wiki. gillade familjen blad, de var lite annorlunda men på ett väldigt hjärtligt, fint och sammanhållande sätt.

5 kommentarer:

Nina Blad sa...

Hoppas att ni passar på att se på Svinalängorna under julledigheten. Berätta sen vad du tyckte om den.

Fast förbered er med att ta med näsdukar, för den är sorglig .....

Ha en riktigt god jul!

Maria sa...

Är också sugen på att se svinalängorna. Har läst boken. DEn är bra. Och vad jag förstår är filmen mer än "bara" boken.

Lina sa...

tack nina och god jul på er med! kul att du hittade hit och fick se att jag gillade det jag såg av er i sveriges skönaste familjer. tror många är lite rädda idag att ha en för nära relation till sin familj, för att idealet inte är sånt, men jag gillar det verkligen och har det också till min.

Lina sa...

maria: ja, får kanske ta och läsa boken. läste inte du nån annan av den författaren när du var radiorecensent? har för mig det. hoppas du trivs bra i fängelset eller nåt? kan ju självklart googla men ibland orkar jag inte :-)

Maria sa...

Stämmer bra men svinalängorna är snäppet bättre:) Håpas du trofs bra i fengelset heter den.