onsdag, januari 19

kan man lita på att sylten innehåller 63% bär?

har nyligen upptäckt yoggi mini som innehåller sötningsmedel istället för socker och således väldigt lite kolhydrater, 4.5g/100g, har för mig att gränsen för lchf-kost brukar dras vid 5g. har nu provat alla fyra smaker som finns och de smakar väldigt bra (gillar passion/persika/vanilj bäst) i förhållande till hur lite de påverkar blodsockret (knappt någonting). självklart(?) är vanlig yoghurt med mer fett och socker godare men yoggi mini är ett bra alternativ när man inte vill äta så mycket kolhydrater. att öka fetthalten från 0.1 till 3% och frukthalten från 4 till ca 10% tror jag dock skulle vara en god produktutvecklingsidé.

funderar även på detta med kontroll av att livsmedel verkligen innehåller det som står på förpackningen. kanske är det pengar som är anledningen men jag tror inte det finns nån sån kontroll annat än när frivilliga, tex en tidning, gör en koll. minns att jag tex läst test av om fetthalten i köttfärs stämmer med etiketten och det gjorde den inte alltid.

snart dags för sveriges mästerkockar. tyckte det var riktigt kul när jag råkade se förra veckans premiäravsnitt. speciellt tjejen som var drygt 20 och jobbade på lager som de berömde jättemycket och mannen som lagade blodpudding.

Inga kommentarer: