tisdag, januari 25

två mycket intressanta frågor.

glömde skriva om filmen 127 hours vi såg i fredags. bygger på en sann historia och handlar om en kille som under en ensam bergsvandring i öken fastnar med armen under ett fall mellan en stor sten och en bergsvägg. han inser att hans enda chans att överleva är att skära loss sin egen arm. såklart svårt att veta hur man själv skulle reagera/agera i en sån situation men fy vad hemskt att hamna där. helt klart en sevärd film! fick mig att på nytt fundera över vad exakt det är som gör att man dör vid tex blodförlust, vätskebrist, blodförgiftning, insulinbrist, hjärnblödning, cancer, hjärtinfarkt eller nåt helt annat. ja, det första kan kanske tyckas enkelt; hjärtat kan inte pumpa när blodtrycket är för lågt och cellerna får inget syre och då orkar man inte andas men är det kanske nåt annat som händer innan? i hjärnan? jag är intresserad av det där första dödsavgörande som händer. vid insulinbrist tex bildas ketoner men exakt varför dör man av dessa? bakterier kan producera toxiner, samma sak där: vad är mekanismen för att döden inträffar?

nu kom jag ifrån ämnet lite då jag tänkte skriva om nåt annat också sett:
solsidan. tyckte söndagens avsnitt var så klockrent: att anna skulle få poäng för att prata/umgås med svärmor och att det kostade poäng att ha sex när inte båda ville. personlighetsmässigt tyckte jag det var rätt att anna inte hade lust men för att provocera normer borde det kanske varit tvärtom? jag vet inte, men jag tycker iaf media förmedlar bilden att killar vill mer?!

missade ju
familjen annorlunda igår eftersom vi var hos erika&klas på över-förväntan-trevligt fika med över-förväntan-god tårta (lingoncheesecake) så det ska vi se nu.

2 kommentarer:

Maria sa...

Missade både solsidan och familjen annorlunda, lite att kolla ikapp, men ikväll är det för sent att börja.

Lina sa...

jo, skulle jag med tycka även om solsidan ju är ganska kort.