söndag, juni 5

- getingar och bin är det djur som dödar flest människor i sverige/år.





- giraffungen faller två meter direkt efter födseln då mamman står upp när hon föder. (fakta från kolmården)

ganska snart efter att mamma&pappa och niklas hämtat upp mig fastnade vi i mastodontkö (radion spelade bl a denna vackra låt då:
if you were a sailboat med katie melua) nästan hela vägen ned till nyköping, fast vi passade på att åka av och både äta på mcdonalds och handla i hopp om att kön, som berodde på att nån lämnat en bil stående i en fil (sjukt att besittningsrätten för fordon är så hög att polisen inte bara får frakta undan bilen) skulle försvinna. var väldigt varmt när vi gick på kolmården på fredagen, tigrarna var mycket slöare än vintertid då vi oftast varit där tidigare. lejonen, som vi skådade från ovan i nya linbanan, såg ut som ett gäng utlagda kadaver där de låg och slöade. enligt berättarrösten gör de det 20 timmar/dygn och det är främst honorna som jagar, vilket var nytt för mig. generellt tycker jag man var för långt ifrån djuren i linbanan. två översta fotona är på kameler (som ömsade päls), gillar särskilt det första då man inte ser att det är en kamel. tredje: ett armband jag köpte i parken och fjärde: skuggan av en blomma på golvet/mattan till förtältet till husvagnen. på lördagen var det ännu varmare och vi slappade bara på campingen innan jag fick skjuts till kolmårdens station för att ta tåget hem till stockholm strax efter klockan fyra. klev innanför dörren lite drygt två timmar senare, så det gick smidigt. alldeles lagom och skönt med två dagar hemma också. nu ska vi ut i solen, även om det är kallare idag, blir promme eller cykling nånstans.

1 kommentar:

Konferens västkusten sa...

Tack för att dela dina bästa minnen .... Jag gillar din blogg.