lördag, november 12

åren känns snabbare efter 20.

jag tycker så. även om jag försöker att inte fästa för stor vikt vid det, det är bara nåt att acceptera, innebär inte att man måste göra stora saker, de små räcker, mest är det små, tror lite att för mig kommer det nästan bara vara små som tillsammans blir livet, för det är sånt jag uppskattar och minns. bloggen blir fem år idag. lång tid, otvetydigt, men jag minns de där dagarna kring när morfar dött, väldigt väl, konstigt nog. så är det med vissa saker, och om man som jag lätt minns, även utvalda detaljer, kan tidsdistanser lätt kännas kortare än de egentligen är. när jag ibland läser gamla inlägg kan jag tycka att jag skriver sämre nu, inte lika berörande och vackert. kanske är anledningen att jag blottar mig mindre nu? känns lite så. bara därför skriver jag av mig helt ärligt idag.

ska till huddinge på middag hos annika ikväll, och karro kommer också. och imorgon fars dag, så då ska jag till kista, tänkte vara där lite längre, äta middag och gå en sväng i gallerian med mamma (och pappa och niklas också kanske). J ska till sin pappa idag, men nuförtiden föredrar jag att vi delar upp oss än att båda ska åka till bådas föräldrar varje gång, tar för mkt tid kontra vad det ger mig energimässigt och dessutom var vi i pershagen förra helgen och två gånger helgen dessförinnan (för att nämna några exempel), men så långsiktigt (några veckor!) kan J inte se, igårkväll uttryckte han att han tyckte det var dåligt (och visar det högst moget genom att säga nej när jag frågar om jag får låna hans sl-kort fast han inte behöver det, bara en sån grej) att jag inte idag först följer med honom till hans kompis som bor på landet utanför södertälje och sen till hans föräldrar innan jag ska på middagen hos annika. blir så trött och besviken, även om han sa förlåt när jag förklarade detta, men det känns inte som att han menar det. han sa tidigare i veckan att han kanske kunde komma förbi en sväng till kista om han fick en tid när marcus&petra skulle komma, men när jag frågade om tid hos hans föräldrar imorgon fanns det ju ingen. så svårt kan det väl inte vara att lägga ihop plus och minus till en helhet? när man dessutom själv förespråkar rättvisa (vilket jag eg inte gör på det sättet). så, det var det hele. just nu.