torsdag, maj 9

norra djurgårdsstaden, vitkålsgratäng och nya vinglas.

första riktigt varma dagen dröjde verkligen i år men de senaste har det stundtals känts som sommar och jag har suttit ute och fått färg. idag har vi varit på cykelutflykt till norra djurgårdsstaden, nya bostadsområdet bakom ropsten. stannade till och kollade in träden i kungsan oxå och på lite andra ställen, bl a lunch på bänk i vasaparken. går inte att föra över bilder till bloggen just nu, vet inte varför...de jag tog med mobilkameran blev ändå inte särskilt bra. alla andras föreställande dessa träd på facebook är bättre!

gjorde en slags vitkåls/grönsaksgratäng ist för kålsalladen till kycklingen från matkassen igår; stekte hackad vitkål, squash och rödlök och hällde sen på lite mjölk som fick koka in, hällde över i en form och la tunna squash-och morotsskivor (för att vi hade det hemma, helt enkelt) ovanpå och sist ost innan gratinering. till kycklingen tog jag en del av prosciutton (och sen åt vi rätt många skivor också medan vi lagade :-)) som eg skulle vara till pastarätten och lindade runt och fyllde med basilika som eg skulle vara till kikärtsbiffarna som vi skippar (och färsk timjan som jag hade hemma-fick en kruka från petra förra veckan). tänkte mig ungefär den här populära rätten från arlaköket men vi hade ingen grädde så det blev bara lite balsamvinäger och olja ovanpå förutom pressad vitlök och lite buljong, men det blev rätt okej ändå, tycker annars att just filéer är känsliga för att bli torra, även om man lågtempar. köper nästan aldrig filéer längre just av den anledningen.  

är för övrigt mkt nöjd med de nyinskaffade vinglasen; prisvärda och snygga som jag hittade på åhléns har fått flytta in ist för de gamla fula från ikea.

Inga kommentarer: