torsdag, december 1

bok att njuta av och kakor*2.

har äntligen läst ut hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. ingen höjdare, precis, lite smårolig sådär och lite lärorik vad gäller 1900-talets historia men ingen bladvändare och ingen bok jag längtade efter att få fortsätta läsa. nu gäller läckbergs senaste, den ger mer vad gäller den sista punkten iaf. och så snabbläst att jag är rädd att jag inte kommer ihåg saker man behöver senare i historien.

dessa kakor
bakade jag i tisdags. såg på godkväll lördag med ebba von sydow i lördags (tycker dock inte att programmet är så särskilt bra, lite långsamt och intervjuerna känns lite krystade, även om det säkert är en konst att intervjua bra, vänta lagom länge innan man avbryter ett svar/ämne för att gå vidare t ex) och tyckte kakorna verkade goda. lite som en sammanslagning av två jordnötskakerecept jag provat tidigare, ett med jordnötssmör och ett med jordnötter och dessa innehöll ju båda. lyckat resultat, måste jag säga. gjorde även en variant med frysta hallon då jag av nån anledning trodde hallon och jordnötssmör skulle komba väldigt bra och det gjorde de också, fast de smälte ut och blev således inte så fina i formen. tänkte ta med några till mamma i helgen och till marcus&petra på deras (4e) adventsfika. har sen tidigare en fin plåtburk för ändamålet, alltid roligare med lite egengjort kontra blomma eller så, tycker jag iaf.

en tjej på jobbet var i southampton (gmails stavningskontroll föreslog här
lusschampon :-) (skriver ibland saker jag kommer på till bloggen i ett mejlutkast)) på konferens och hade med sig en låda blandade mcvitieskakor tillbaka. tog en, tyckte den var jättegod och insåg snart att det var hobnob med ljus choklad (mitten högst upp), var jättelänge sen jag åt en sån (mammas favvo när jag var liten) och när jag handlade letade jag efter dem men hittade ej (får kolla fler ställen). en av de allra godaste kakorna ever, enligt mig.

1 kommentar:

Maria sa...

Kakorna ser supergoda ut! Jag håller ju fortfarande på med Läckberg. Har inget läsflyt alls. Ägnar mycket potentiell lästid åt att vänta på att barn ska somna...