tisdag, februari 21

att se och veta men inte minnas.





gillar så dessa bilder på mig och mamma. på det översta fotot är jag 15 månader och mamma 27 år (ung). tror det är i hagaparken eller ulriksdal. de två undre än tagna juli 1983, jag är nästan 3 år och ska få en lillebror om två månader. det är taget på mormor och morfars landställe på färingsö. jag tycker det finns en aura av utrikiskhet hos mamma på de två nedre, fast hon inte har det. också nåt som påminner om drottning silvia.

även om man inte minns tillfällena minns man saker, för att de återkommer senare, varit med en längre tid. detaljer i bilderna, som här t ex porslinet och glasen. det har överhuvutaget inte att göra med om de är fula eller fina, man bygger automatiskt in
nostalgi när man minns sin barndom, tror jag. minnen av trygghet? av en annan tid och verklighet? kanske också just det att det är en väldigt speciell känsla att se sig själv men bara minnas fragment.

Inga kommentarer: