fredag, februari 10

författare om att skriva (som är som vilket jobb som helst) och några boktips.

kajsa ingemarsson, helena von zweigbergk, maria ernestam och malin persson giolito (för övrigt leif gw perssons dotter) berättade om sitt skrivande och skrivande mer i allmänhet på seminariet igår. magnus utvik, som ju både är författare och recensent, pratade om det senare. spontant tänkte jag att det hade varit mer intressant att lyssna på en redaktör eller förläggare, en sån som bedömer manus. var kul och intressant att lyssna på diskussionen men lite väl dyrt (600 kr) med tanke på uppstyrningen som inte var den proffsigaste. smörgåsen och tilltuggen i pausen höll inte heller särskilt hög klass; mineralvattnet var willys egna märke premier (kanske inte hela världen :-)) som hälldes i plastglas (som mannen bakom disken berättade att han diskade och återanvände (!)) och visst jag vet att jag är kinkig men eldorado-jordnötter är inte särskilt goda.

alltid lite speciellt när man träffar/ser hur en person man bara läst om (och i detta fall även läst) är i verkligheten. jag, och det tror jag de flesta gör, skapar ju mig en bild av hur personen är och det stämmer ju sen mer eller mindre bra. kajsa, helena och magnus har jag sett på tv tidigare och där stämde bilderna bra, men gällande maria och malin var det roligt att få en mer riktig uppfattning. tänkte att detta påminner lite om att läsa bloggar; man får på ett sätt inblick i personernas liv, de delar med sig av sig själva, och bara det blir berörande och intressant, förutsatt att man tycker att just de personerna är intressanta, såklart :-)


fick tips om en helt ny (för mig) författare
som jag absolut tänker läsa. malin persson giolito hade läst åsa larsson nästa bok (till offer åt molok) som inte kommit ut ännu (kommer 16/3) men som jag tidigare skrivit att jag ser fram emot och det var hennes svar på en bok att rekommendera, vilket låter lovande. blev också lite mer sugen på att läsa helena von zweigbergks ur vulkanens mun och kanske även fortsättnigen då anna och mats bor inte här längre. magnus beskrev det som nåt i stil med att hon penetrerade tvåsamheten, var nog det som fick mig på kroken även om jag tyckt att de bara verkat för ledsamma tidigare, vilket eg inte brukar avskräcka. när nu detta stycke blev en rad boktips kan jag ju också säga att jag ser fram emot att läsa ahndorilparets (keplers) tredje: eldvittnet, även om varken den eller dess författare nämndes igår.

nu ska vi se malins pappa i
veckans brott på svt play.

Inga kommentarer: