söndag, februari 26

det är nåt visst med tullisar.



supersol ute idag, men jag är inne än så länge; har tvättat, plockat, fixat och pratat länge med mamma. känner mig småfebrig men snuvan är bättre. ska gå ut iaf en liten runda senare.

kul middag igår, var första gången vi sågs alla tre paren då annikas kille nyligen flyttat upp till stockholm (fast jag har träffat honom flera gånger förut). fick fina manuellt lila och rosa ihopplockade tulpaner av karro och två söta värmeljusstakar, varav en med en liten våreld i, av annika. bjöd på den goda laxlasagnen med rökt lax i och en
ny chokladkaka med mandelmjöl, choklad, lite grädde och ytterst lite smör och mjöl. det var den andra chokladkakan med mandelmjöl jag provade och denna var godare än den förra fast jag hade vispat äggvitorna för dåligt så de hade runnit ned och lagt sig på botten :-) grädde och björnbär till. och sallad på gurka, avocado och haricort verts till maten. har ledsnat lite på blad i sallad nu så jag skippade det helt :-) de frusna bilderna är alltså ingredienser på tining.

mitt
långtidsblodsockermedelvärde hade gått upp fick jag reda på på läkarbesöket i torsdags; (hade det på känn) tror aldrig jag legat så högt som 6,9 (rekommendationen är kring 6 för diabetiker), men jag mår bättre av att ligga jämnare, för svängningarna har minskat, har färre höga och låga värden, sa jag också till min läkare men precis som hon tycker jag ju också att det bör gå att få ned lite iaf. har börjat med att höja basaldosen på kvällen. men kolesterolvärdena var lite bättre än förra året, så ingen medicin mot det (ännu) vilket är skönt. särskilt eftersom jag inte ändrat kosten så mkt heller, köper oftast becel (mer bregott tidigare) och vegetabiliska gräddprodukter och försöker äta mindre rött kött och mer lax (och kyckling) ist. hade 146 i hb vilket faktiskt är rätt högt, så inte är det därför jag är trött. väldigt högt folatvärde också, hon frågade om jag åt mkt grönsaker? och sa att om jag hade ätit folattabletter hade hon sagt att jag kunde sluta med det :-)

2 kommentarer:

Emma - mamma till Meja och Alvin sa...

Svar på din fråga om kettlebellsen. Jag har köpt en 4kg och en 8kg vilket passar mej bra. Jag är dock väldigt svag i armarna :)

Lina sa...

okej, tack för svaret!