söndag, mars 18

parad med irländsk varghund.

igår kom niklas hit och vi gick in till stan (hade eg tänkt att vi skulle åka på en liten utflykt till danderyd men det ville han inte) via skanstull med lite stopp på vägen i olika affärer och även för att kolla på den långa irlänska paraden som kom gåendes vid kungsan, visste först inte var det var men förstod det när jag såg några gröna vimplar och randiga flaggor (var först inte säker på vilket lands :-)) och framför allt det stora antalet irländska varghundar (med ägare) som kom efter de säckpipespelande männen med uniformer: firande av st patricks day. tror aldrig jag sett så många av den stora (ganska fula) hundrasen på samma gång och efter de kom ännu fler hundar, antagligen också nån ras med irländskt ursprung. hamburgerlunch och sen tunnelbanan till kista där jag och pappa hann börja med maten innan mamma och en kompis till henne, som jag också känner lite sen tidigare, kom och vi åt en jättegod och prattrevlig middag tillsammans. kompisen har råkat ut för en sån där typisk grej man läser om men inte tror att man själv ska drabbas av, tills man gör det, så tror jag iaf. hennes man dog i en hjärntumör för ett år sen, de hade/har tre söner, 15 och 16 år (ett tvillingpar) och den äldsta sonen har nyligen fått diabetes, så det pratade vi en del om men eg mest om massa annat; relationer mellan föräldrar och barn, böcker, film, resor, matlagning, den digitala ständigt uppkopplade-och-ibland-visa-för-andra-vad-man-gjort-världen som bloggar&facebook...tror inte det var tyst en sekund - en jättebra lördag!

provade att laga en ny (indisk) rätt idag (recept från senaste salt&peppar): fyllda tunna (första gången jag köpte tunna, som såklart
var dyrare) kycklingfiléer. fyllningen bestod av bladspenat, philadelphiaost, koriander, garam masala, vitlök, cashewnötter och kokosflingor. sen hällde man på en sås gjord på grädde, yoghurt, kokos, mandelmjöl, vitlök, ingefära, chili och tomatpuré. broccoli till men imorgon när vi äter resterna tror jag jag gör gräddstuvad spenat ist.











var och handlade
efter frukost imorse, vaknar fortfarande före/vid sex och har svårt att somna om, vilket gör att jag längar efter en tupplur på J nu snart.

Inga kommentarer: