torsdag, mars 29

2 funderingar och 1 fin cykeltur.

kom att fundera över vilken yrkesgrupp som innehåller flest människor som har yrket som livsstil? kockar, musiker, börsmäklare? idrottsmän, skulle jag absolut säga men det känns självklart och på ngt sätt som en kategori för sig.

pappa hade läst att en studie gjorts som visade att antalet hjärtinfarkter tydligen ökade veckorna efter byte till sommar/vintertid pga nån slags stress för kroppen. stod inte procentuellt utan bara till antal: 30 st/dag, har inte koll på hur många det sker i sverige/dag, men 30 låter inte mkt procentuellt. hursomhelst tänkte jag på om nån isf oxå undersökt hur risken ökar vid jetlag? det är ju så att säga mer självförvållat apropå att en del tycker att sommar/vintertiden bör tas bort, kanske inte bara pga ökad hjärtinfarktsrisk men ändå.

på lunchen idag cyklade jag till östermalms bibliotek i fältöversten (lånade mörk jord av belinda bauer som branschfolk rekommenderade på bokpratet jag och maria var på för ett tag sen). tidvis så fin väg, har aldrig cyklat den och bara gått delar förut men cykel är verkligen ett bra färdmedel att utforska med. karlavägen med sin allé, villagatan med sina villor (har jag aldrig kopplat förut :-)), danderydsgatan med speciella låga lägenhetshus fick mig att tänka på amsterdam, pampiga engelbrektskyrkan och östra real och fina humlegården. vädret som var varken eller gjorde faktiskt allt ännu lite mer sällsamt.

Inga kommentarer: