lördag, mars 31

i'm impressed. well, i'm in love.

Det som avgör vad man tycker om en film eller en bok eller för den del en låt är hur man tolkar den utifrån de erfarenheter och ärr man själv har. Med vilken vinkel meningar, repliker, foto, rytm och musik träffar ens medvetande. Det oftast bara är. Går inte att förklara, iaf inte så att mottagaren förstår. En film som berör mig väldigt mycket är Cruel Intentions (från -99). Den är så vacker för mig. Det spröda och gnistrande som finns mellan Reese Witherspoon (Annette) och Ryan Phillippe (Sebastian) träffar mig med exakt rätt vinkel. Så fort jag hör eller läser orden I'm impressed eller ser en Jaguar tänker jag på den filmen. Dessa repliker är för evigt stansade i mig:

-I'm impressed. (Annette)
-Well, I'm in love. (Sebastian)

Bilen Sebastian kör i filmen är en Jaguar Roadster från 1956. Det var först efter att jag sett den filmen som jag fick upp ögonen för Jaguarer. Bra produktplacering om inte annat. Innan visste jag inte ens att det existerade ett sådant bilmärke, men sedan jag såg filmen första gången är det mitt favoritmärke :-) Lite lagom ovanliga, snygg design och sedan bara den där känslan.

Dessutom är två osedvanligt bra låtar med i filmen:
- Colorblind med Counting Crows
- Bitter Sweet Symphony med The Verve

Inga kommentarer: