tisdag, september 7

pannkakor utan kolhydrater.

när jag gjorde ugnsomelett med bl a sötpotatis i lördags hade jag grädde i istället för vatten som jag annars kör oftast, men vilken skillnad det var i smak, mycket godare. kom därför på att jag skulle prova att göra pannkakor som jag gillar så med grädde också, istället för mjölk. funderade lite på vad man skulle kunna ersätta mjölet med för jag tycker det blir så himla mycket kolhydrater annars, just pannkaka brukar påverka blodsockret mycket på grund av det. googlade lite och hittade alternativet mandelmjöl, vilket jag tyckte lät bra. mindes att jag sett just det på lidl förut men nu hittade jag bara hasselnötsmjöl och tänkte att det borde funka lika bra.

6 ägg, 4 dl vispgrädde, drygt 2 dl malda nötter, lite salt och smör bestod smeten av. gick inte att få en hel pannkaka, blev bara småbitar och smaken påminde lite om raggmunk, tyckte jag. inte lika goda som vanliga pannkakor men helt okej. om jag hittar mandelmjöl ska jag prova en gång med det också.

fick en vi-tidning på skansen i söndags. visste inte att det var en så trevlig tidning med sån bredd och vidd på reportagen och annat innehåll. stod bl a att paret gates skänkt pengar till ett projekt där man håller på att forska fram en manlig preventivmetod som går ut på att ultraljud riktat mot testiklarna temporärt slår ut produktionen av spermier, i upp till ett halvår. billigt och icke-hormonellt skydd, säger forskaren james tsuruta. googlade honom och hittade projektet, tänk så lätt sånt går nuförtiden. tänkte på det idag vad gäller t ex reseplaneraren på sl:s hemsida och hur enkelt man kan kolla upp saker man planerar att köpa på internet. allt sånt tas liksom för givet idag, men det var inte länge sen det inte gick att kolla upp saker på nätet.

Inga kommentarer: