söndag, september 5

(främst om) djur.








mamma&pappa och niklas (näst översta bilden) hade planer på att åka till skansen där coop/konsumentföreningen stockholm idag hade jippo så man gick in gratis med deras medlemskort och jag bestämde mig för att följa med då J ändå skulle kolla på bilar med en kompis. var lite olika stånd där man fick provsmaka saker och ett nytt, nästan groteskt, djur hade anlänt: belgisk jättekanin. det är världens största kanin och den kan väga upp till tio kilo. syns inte på bilden men den såg verkligen ut som en hund.

prickig säl (bilden längst ned) var nåt nytt för mig men det visade sig vara ett litet missförstånd som kan bli när man låter nån som aldrig sett en säl tillverka. sälar är ju lite fläckiga men långt ifrån dalmatinerfläckiga!

ett antal bussar (översta bilden), parkerade på rad, hade fraktat tjejer som skulle springa milen.

barnfotot är taget av allan carlsson, från den lilla utställningen om rovdjur i världen. gillade det och tog alltså ett foto av ett foto. en intressant sak jag även läste där var att man för att förhindra att isbjörnar ska närma sig samhällen pga matbrist lägger man ut självdöda valrossar.

tog nya spårvagnen, som var proppfull, till sergels torg på hemvägen. på fredag (då jag ska på en konferens på hasselbacken) räknar jag med att åka den lite mer i lugn och ro.


snart dags för middag som blir god matig omelett från igår: la kokt sötpotatis, skållade tomater i bitar, marinerade kronärtskockor och spenat i en form och hällde på vispade ägg och grädde. stekte räkor och kräftstjärtar i chili och vitlök till.

tillägg 19:31: en annan grej jag kom att tänka på när jag gick hem och passerade en kvinna med en limpa cigaretter i ena handen och ett hundkoppel (med hund) i andra var att det måste finnas ett antal hundar som utsätts för passiv rökning. har dock aldrig hört om hundar som fått lungcancer eller kol...

och en jättegullig grej jag bevittnade igår: en man som kom ut från mcdonalds men en hamburgare i handen. framför sig hade han sin hund, typ en siberian husky, fast större, och så sträcker han lockande fram hamburgaren mot hunden men låtsas sen börja äta den själv och för så handen mellan sin och hundens mun ett par gånger innan han ger hela burgaren till hunden. det såg så roligt ut. hunden fick inte i sig hela på en gång, utan la den på marken och åt lite i taget. det var nog hans lördagsgodis.

Inga kommentarer: