fredag, oktober 21

lunch utomhus, vibe och helgbesök.

satt ute och åt lunch idag (med jacka och sjal), solen värmde så skönt och ljust. har gått bra att cykla denna vecka och verkar även funka nästa...men sen får det räcka för den här säsongen. för riskabelt och nästa lördag behöver jag ändå ladda sl-kortet.

såg att animas nya insulinpump med kontinuerlig blodsockermätningsfunktion nu finns i sverige. den heter vibe, samma namn som en viss vagn :-) visste inte vad det betydde
men atmosfär, känsla, vibb, stämning tycker jag faktiskt inte känns så passande på vare sig pump eller vagn. nackdelen (jag ser det iaf som en rätt stor nackdel) med den här typen av system har hela tiden varit att man måste ha ytterligare en liten kateter (förutom den som levererar insulin) sittande nånstans på kroppen, som mäter blodsockret och sen sänder den informationen till pumpdisplayen. sen tror jag iofs inte heller att landstinget bekostar en permanent användning av detta system, bara tillfälligt, och då bedömer jag inte nyttan som särskilt stor. diabetes är för många en sjukdom som beter sig väldigt olika över tid, beroende på massa kända och okända faktorer och att då testa ett sånt system några dagar har jag svårt att se nån jättenytta av, faktiskt, även om jag vet att några kan bli hjälpta med vissa problem på den korta tiden.

i helgen får vi besök både lördag och söndag. imorgon kommer min äldsta lillebror marcus&petra (som väntar sitt första barn) hit på middag, ska bli spännande att se hennes mage nu, hon är snart i vecka 17 så det blir säkert en del barnsnack som jag gillar, även om det känns som att de flesta inte är lika pålästa som jag inom området innan de får barn, men det är kanske bra ;-) har beställt martin melins
coola pappor till marcus så han ska bli bättre förberedd och också en ansvarstagande pappa, som jag förstått att boken tar upp. ser oxå fram emot att få göra dumlekladdkakan igen :-) och på söndag kommer Js föräldrar och ena syster på fika.

nu blir det drömmen om ett barn från igår på datorn halvliggandes på sängen, med ljusslingan i fönstret tänd. så kollade vi på arge snickaren (mest beklämmande avsnittet hittills om en pappa som inte hade vare sig fungerande kök eller handfat/dusch och som inte heller verkade klara papparollen så bra) igår, mysigaste sättet att kolla just nu :-)

Inga kommentarer: