söndag, oktober 2

i ett.

väldigt lyckat igår hos mina föräldrar. jag gick till fridhemsplan i det fina vädret i bara linne och tog tunnelbanan därifrån redan på förmiddagen och umgicks (och fixade mat) bara med mamma, pappa och niklas, slogs åter igen av hur bra jag trivs med dem, innan J och farmor kom senare. ibland kan jag tycka det är skönare med (lite) färre människor, blir liksom iaf möjligt att bara en åt gången, som jag gillar, pratar. jag gjorde en jättegod sallad (med bl a lime och basilika) till det grillade köttet och for dessert en saftig chokladkaka (gammalt recept f jamie oliver) utan mjöl och med massa malda nötter (mandel och valnöt) och vispade äggvitor som man vänder ned.

en lite lustig grej var att strax efter att min mormor dött dog även en av Js mostrar (dock inte av kol trots att även hon rökte, tror det var en stroke, vilket väl ändå får räknas som ett av de skönare sätten att dö), den av dem som är 14 år äldre än Js mamma och som påminde väldigt mkt om min mormor. J ville inte gå på begravningen som var i torsdags men hans syster (med man och söner) från östersund kom ned med anledning av den. vi träffade dem ju i fredags hos föräldrarna men idag kom de på en fika också på väg hem norrut, så det har varit fullt upp hela helgen och hög ljudnivå som det lätt blir med vissa (de flesta, rättare sagt) människor, jag blir ju så lätt trött i huvudet av sånt, så extra skönt med tystnaden som råder nu. dessutom har vi åkt dalarö fram och tillbaka idag, J föreslog att vi skulle göra en liten bilutflykt dit när hans syster hade åkt, när han ändå hyrt bil, så det blev en tur dit på tre timmar. eftersom jag hellre tillbringar tid med att promenera än att sitta i bilen till promenadstället frågade jag hur långt det var dit och fick till svar att det var 30 minuter men det tog 1h och 20min dit och 1h hem! var väl fint ställe men råblåsigt och mulet; gör sig nog bäst på sommaren.

nu väntar jag på att rödbetorna (som vi tog från Js pappas trädgårdsodling i fredags) som jag satte på när vi kom hem ska bli klara. blir en sallad med dem i och lite kallrökt till middag, för mig iaf, J har redan ätit sconesrester från i förmiddags.

Inga kommentarer: