torsdag, oktober 27

saltskalle med smak av romersk båge.

tog precis en saltskalle (en sån där ganska stor saltlakritsgodis) och den smakade lite av romersk båge (som den legat bredvid i burken med änglamotiv jag brukar utnyttja till att ha lösgodis i när jag köpt det).

iförrgår eftermiddag fick jag ont mitt i bröstet och ut i ryggen på ett väldigt obehagligt sätt jag aldrig haft tidigare. spelade ingen roll vad jag gjorde, det kändes likadant hela tiden. tog både alvedon, ipren och link (mot sura uppstötningar) som jag hade hemma om det skulle vara halsbränna, som jag aldrig haft tidigare och således inte vet hur det känns, men det tog flera timmar innan det blev bättre. igår imorse var det bara en liten känning kvar men idag har det ändrat karaktär igen, som om jag har svalt nån stor tablett som fastnat och skaver bakom solar plexus, blir värre när jag reser mig efter att ha suttit ett tag och känns hela tiden när jag går. bestämde mig imorse för att åka via scheele och köpa losec för att se om det skulle hjälpa men det tycker jag inte att det gjort så imorgon tror jag att jag ringer vårdcentralen. ringde även vårdguiden igår när det kändes bättre, mest för att höra vad det kunde vara annat än nåt med syra i strupen, men hon kom inte på nåt annat, och tyckte dessutom att jag skulle uppsöka närakuten (här råkade jag skriva nätakuten först, vilket jag tyckte var riktigt roligt :-)) för detta problem, men det bedömde jag själv inte nödvändigt.

tidspessimist=person som kommer för tidigt jmf med en tidsoptimist som kommer för sent. kul uttryck jag inte hört förut, fann det i boken här ligger jag och blöder av jenny jägerfeld (som fick barn och ungdom-augustpriset 2010) som jag läser nu, som för övrigt är sådär; rolig men lite väl överdriven för min smak.


i veckans lokaltidning reagerade jag över följande svar från taxichaufför som ursäktade sitt ofog att inte använda blinkers: det är jobbigt, det blir så många gånger på en dag...kommentar överflödig.

läste ett bra inlägg
hos stina auer om fördomar, om att kategorisera (döma) folk utefter vissa enstaka saker, t ex hur de ser ut eller hur de verkar vara. om man har gjort en läppförstoring och gillar vackra och dyra kläder kan man inte vara annat än ytlig, enligt vissa. jag tycker hon har rätt och jobbar själv verkligen på detta. snyggt citat (ur inlägget) som många fler borde ha i åtanke:
it is the biggest way of expressing intelligence, great intelligence, to realize that just because my way of life with my thoughts is my reality - it doesn't mean it's the correct way.

det får avsluta detta långa spretiga inlägg.

Inga kommentarer: