måndag, oktober 17

måndag.

när jag kollade vädret inför veckan igår bestämde jag att jag nog kunde cykla även denna. ska tom bli lite varmare än förra. visserligen varsel om regn och ösregnar det en morgon (hem känns det mer ok att bli blöt) får det bli sl, fast grejen är den att jag måste bestämma mig dagen innan, för nu har jag ingen remsa kvar och stället där man kan fylla på kort öppnar inte förrän kl åtta. så det blir till att lita på yr.no :-)

såg på en diabetesblogg jag läser att det gick ett program igår om hur det är att vara gravid när man har diabetes. började kolla men kom på att jag glömt att barn till varje pris ju börjar snart. och på tisdagar kollar vi ju på ensam mamma söker från måndagen, eftersom vi oftast tycker att 21-22 är för sent att kolla. ovanligt mkt att se iaf och jag vill ju helst se allt nu :-)

vid frihemsplan idag på hemvägen körde en ambulans med sirener och blåljus om mig. inget ovanligt så långt men sen såg jag att bakluckan var öppen!

en grej jag tänkt på länge att jag är tacksam över, vilket för många säkert känns löjligt och självklart, men det är också såna saker jag tycker man ska uppskatta, är att jag kan köpa (och gör det) vad jag vill i mataffären. en sån liten sak som att jag köper en 0,5 liters läskflaska om jag är törstig värdesätter jag! jag köper precis det jag vill (oftast på klippet daglivs) oavsett om det är extrapris eller inte och jag åker inte till nån billigare affär, dels för att den ligger lite längre bort och dels för att den har sämre utbud. jag känner att det är en form av att unna mig, faktiskt, och det känns bra. kanske för att jag inte alltid gjort så här. när jag först flyttade hemifrån tänkte jag mkt mer på att spara pengar, även om jag kanske såhär i efterhand inte hade behövt det, kanske är det därför jag uppskattar det så nu.

tillägg 22:07: var så nyfiken på diabetesprogrammet att jag orkade kolla på det ändå. intressant och igenkännande, hur arg och besviken man kan bli på sin sjukdom, men där känner jag att jag blivit bättre med åren, faktiskt. minns när jag var mindre och skrev dagbok om att jag hatade diabetesen. känner mindre så nu. acceptera det du inte kan förändra. ha mod att förändra de saker du kan. och visdom att inse skillnaden. uttrycket låg nånstans i mitt medvetande men jag var tvungen att googla källan (frans av assisi).

1 kommentar:

Maria sa...

Mycket bra uttryck.